Det er forholdsvis stille i lokalene til Creuna på Skøyen. Vi må gå opp en etasje før vi finner litt liv i et hjørne. Der sitter nemlig årets sommervikarer.

Kommunikasjonsselskapet som blant annet driver utvikling av digitale løsninger for sine kunder, har nå fått et unikt oppdrag. De skal lage en ny digital tjeneste for å markedsføre nordlyset for VisitNorway. Dette er et av oppdragene sommervikarene ved Creuna skal løse.

— Målet er å få flere til å velge Norge som reisemål. Vi har en god del ideer, men vet ikke helt hvordan sluttresultatet blir. Vi skal være ferdige rundt 10. august, sier Khoa Huynh (23), som til daglig er student ved Copenhagen Business School.

Ikke datanerder

Og du trenger ikke å være datanerd for å jobbe med utvikling av digitale løsninger. Årets sommerstudenter har bakgrunn fra teknologifag, økonomi og design. Alle de tre Osloby snakker med, mener at sommerjobben er relevant for utdannelsen deres.

- De to forrige somrene jobbet jeg for et IT-selskap. Der jobbet jeg med vedlikehold av IT-systemer, ikke med utvikling. Sånn sett er dette min første sommerjobb som er relevant for utdannelsen min. Her har jeg allerede lært nyttige ting som jeg ikke kunne fra før, sier Hege Beate Seilen (22) som studerer datateknikk ved NTNU.

Tøff virkelighet

Møtet med virkeligheten ble likevel litt tøffere for Balder Dysthe som studerer grafisk design ved Design og Kunsthøgskolen i Bergen.

— Designerstudenter er ofte litt bortskjemte i studietiden på grunn av friheten til å velge oppgaver. I virkeligheten må man forholde seg til kundenes behov og flere prosjekter på en gang. Derfor er det lærerikt å være her, sier Balder, som også har vært sommervikar hos Creuna tidligere.

— Nå har vi jobbet sammen i en måned, og ser viktigheten av input fra andre fagfelt enn det man selv jobber med. Sånn sett er det en god idé med stor faglig bredde, supplerer Khoa.

Gode råd

De tre studentene deler gjerne gode råd til andre unge som vil ha en kul sommerjobb neste år.

— Vær tidlig ute, sier Hege Beate.

- Prøv å få praksis på et relevant sted under studiene. Som designer blir man satt på jorda når man kommer ut i praksis, smiler Balder.

— Ikke velg som alle dine klassekamerater. Tenk alternativ og gå dine egne veier, legger Khoa til.

Inspirerende

Og det er ikke bare sommervikarene som lærer nye ting under oppholdet i Creuna. Også kundeansvarlig Codruta Gamulea har noe å se frem til når hun møter på jobb på morgenen.

— De er veldig flinke, og imponerer oss stadig vekk. Jeg har allerede lært en god del av dem. Særlig hvor viktig motivasjonen er for å få gjort en god jobb. Og så kommer de med friske innspill hele tiden. Man glemmer slikt når man har vært i bransjen i ti år, smiler Gamulea.

— Creuna er et tverrfaglig miljø med folk med kompetanse blant annet innen kommunikasjon, strategi, IT, design, tekst, reklame og konsulent. Vi er veldig glade for å ha fått inn åtte ekstremt flinke studenter som er gode representanter for nettopp denne tverrfagligheten. Denne faglige bredden er viktig for å kunne alltid levere det som best løser kundens utfordring, supplerer administrerende direktør Gaute Engbakk.