— 275.000 aktive sim-kort i rundt 30.000 bedrifter er registrert hos oss, sier administrerende direktør i Phonero, Thore Berthelsen.

I det moderne, men anonyme hovedkontoret i 5. etasje av Sandens-bygget, holder 150 av de totalt 200 ansatte i selskapet hus. De resterende 50 befinner seg i Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim.

20 års erfaring

I løpet av sine sju første år har Phonero vokst til å bli landets nest største teleoperatør på bedriftsmarkedet. Men gründeren bak det hele, Thore Berthelsen, er slett ingen fersking i bransjen.

— Det begynte i 1995 i Ventelo. Vi var det første selskapet som utfordret den daværende monopolisten Televerket i det telefonmarkedet ble liberalisert, forteller han.

150 av selskapets 200 ansatte jobber i Kristiansand. Her prater Linda Ulvedal Berg (i midten) med to av dem; Cathrine Thomassen (til venstre) og Tanita Lihaug. Foto: Reidar Kollstad

Berthelsen ledet selv Ventelo i elleve år, inntil selskapet ble solgt i 2007. Etter et par år i Ventelo Sverige, etablerte han utfordreren Phonero med base i Kristiansand.

— Det var et teknologiskifte på trappene, der data og 3G var på full fart inn. Samtidig mente vi det var en god timing for å gå inn i markedet, forteller Phonero-gründeren.

Tøffe år i starten

Og selv om telekom-selskapet gikk med et overskudd på nær 50 millioner av en omsetning på 600 millioner kroner for regnskapsåret 2014, var det noen tøffe år i starten.

— De første årene var ganske blodige, sier Berthelsen og forklarer at en god finansieringsplan, et visst volum, høy veksttakt og kontroll på kostnadene er oppskriften på en vellykket telekom-bedrift.

Ventelo-oppkjøp

Og vekst var det til gangs i 2014. Da kjøpte Phonero, med god hjelp av majoritetseier og investor Christen Sveaas, opp Ventelo og sørget for doblet omsetning.

— Det var en god mulighet til å bygge seg større. Og vi så på det som et hvilket som helst annet oppkjøp, presiserer Berthelsen.

- Beste salgsår noensinne

Og skal vi tro telekom-gründeren, vil også 2015 bli et meget godt år for Phonero.

— I år ser det ut til at vi runder 1,1 milliard i omsetning. 2015 blir det beste salgsåret noensinne, og kombinert med lite frafall vil vi få en kraftig vekst også i år, sier en smørblid Berthelsen.

Det jobbes hardt når sjefen stikker hodet innom. Bak fra venstre: Kjell Nygård, Thore Berthelsen og Kjell Yngve Olsen. Foran fra venstre: Rune Bjørnsen og Jens Petter Kittelsen. Foto: Reidar Kollstad

Men selv med 20 prosent markedsandel av bedriftsmarkedet innen telefoni, er det langt igjen til Telenors 60 prosents.

Hverken privat eller utland

Er privatmarkedet og utlandet neste stopp?

— Utlandet er ikke aktuelt pr i dag. Og privatmarkedet, hvor pris er det eneste som teller, har vi klokelig holdt oss unna. Våre bedriftstilpassede funksjoner og applikasjoner er ikke noe fortrinn der, svarer Phonero-sjefen.

Det er heller ingen fare for utflagging fra Sørlandets hovedstad til tigerstaden.

Blir i Kristiansand

— Kristiansand har tradisjonelt hatt mange arbeidsplasser innenfor telekom. Fordelen med å være her framfor Oslo er stabilitet i arbeidsstokken. Det lønner seg å investere i ansatte og mennesker her, sier Berthelsen, som ikke er ferdig med å vokse.

Med nær 1400 kundemøter og 200 nye bedrifter på kundelisten hver måned, ser det enn så lenge lyst ut for utfordreren i telemarkedet.

Juryens vurdering

Jostein Håland Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Phonero har vist en imponerende vekstevne ved å tredoble sin omsetning på de siste tre årene. Selv om oppkjøpet av Ventelo i 2014 utgjør en stor del av økningen, har selskapet også hatt en betydelig organisk vekst i perioden. Det er krevende for et selskap å vokse, og det vitner om god økonomisk styring når man har levert overskudd i hele perioden.

Kamilla Sharma. Foto: Kjartan Bjelland

Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om forretningsideen:Phonero opererer i et tøft og konkurransepreget marked med store aktører hvor tjenestene skiller seg lite. Med sitt klare budskap (best på service, pris og kvalitet) har de på en meget overbevisende måte klart å bli en nasjonal aktør.

Det er interessant å se hvordan Phonero har kombinert moderne, digitale løsninger i sin tjenesteportefølje som mobil-app og skybaserte løsninger.