— 275.000 aktive sim-kort i rundt 30.000 bedrifter er registrert hos oss, sier administrerende direktør i Phonero, Thore Berthelsen.
I det moderne, men anonyme hovedkontoret i 5. etasje av Sandens-bygget, holder 150 av de totalt 200 ansatte i selskapet hus. De resterende 50 befinner seg i Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim.
20 års erfaring
I løpet av sine sju første år har Phonero vokst til å bli landets nest største teleoperatør på bedriftsmarkedet. Men gründeren bak det hele, Thore Berthelsen, er slett ingen fersking i bransjen.
— Det begynte i 1995 i Ventelo. Vi var det første selskapet som utfordret den daværende monopolisten Televerket i det telefonmarkedet ble liberalisert, forteller han.
Berthelsen ledet selv Ventelo i elleve år, inntil selskapet ble solgt i 2007. Etter et par år i Ventelo Sverige, etablerte han utfordreren Phonero med base i Kristiansand.
— Det var et teknologiskifte på trappene, der data og 3G var på full fart inn. Samtidig mente vi det var en god timing for å gå inn i markedet, forteller Phonero-gründeren.
Tøffe år i starten
Og selv om telekom-selskapet gikk med et overskudd på nær 50 millioner av en omsetning på 600 millioner kroner for regnskapsåret 2014, var det noen tøffe år i starten.
— De første årene var ganske blodige, sier Berthelsen og forklarer at en god finansieringsplan, et visst volum, høy veksttakt og kontroll på kostnadene er oppskriften på en vellykket telekom-bedrift.
Ventelo-oppkjøp
Og vekst var det til gangs i 2014. Da kjøpte Phonero, med god hjelp av majoritetseier og investor Christen Sveaas, opp Ventelo og sørget for doblet omsetning.
— Det var en god mulighet til å bygge seg større. Og vi så på det som et hvilket som helst annet oppkjøp, presiserer Berthelsen.
- Beste salgsår noensinne
Og skal vi tro telekom-gründeren, vil også 2015 bli et meget godt år for Phonero.
— I år ser det ut til at vi runder 1,1 milliard i omsetning. 2015 blir det beste salgsåret noensinne, og kombinert med lite frafall vil vi få en kraftig vekst også i år, sier en smørblid Berthelsen.
Men selv med 20 prosent markedsandel av bedriftsmarkedet innen telefoni, er det langt igjen til Telenors 60 prosents.
Hverken privat eller utland
Er privatmarkedet og utlandet neste stopp?
— Utlandet er ikke aktuelt pr i dag. Og privatmarkedet, hvor pris er det eneste som teller, har vi klokelig holdt oss unna. Våre bedriftstilpassede funksjoner og applikasjoner er ikke noe fortrinn der, svarer Phonero-sjefen.
Det er heller ingen fare for utflagging fra Sørlandets hovedstad til tigerstaden.
Blir i Kristiansand
— Kristiansand har tradisjonelt hatt mange arbeidsplasser innenfor telekom. Fordelen med å være her framfor Oslo er stabilitet i arbeidsstokken. Det lønner seg å investere i ansatte og mennesker her, sier Berthelsen, som ikke er ferdig med å vokse.
Med nær 1400 kundemøter og 200 nye bedrifter på kundelisten hver måned, ser det enn så lenge lyst ut for utfordreren i telemarkedet.
Juryens vurdering
Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Phonero har vist en imponerende vekstevne ved å tredoble sin omsetning på de siste tre årene. Selv om oppkjøpet av Ventelo i 2014 utgjør en stor del av økningen, har selskapet også hatt en betydelig organisk vekst i perioden. Det er krevende for et selskap å vokse, og det vitner om god økonomisk styring når man har levert overskudd i hele perioden.
Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om forretningsideen:Phonero opererer i et tøft og konkurransepreget marked med store aktører hvor tjenestene skiller seg lite. Med sitt klare budskap (best på service, pris og kvalitet) har de på en meget overbevisende måte klart å bli en nasjonal aktør.
Det er interessant å se hvordan Phonero har kombinert moderne, digitale løsninger i sin tjenesteportefølje som mobil-app og skybaserte løsninger.