Et lite lyspunkt i trafikktallene var at utenlandstrafikken fra Kjevik økte svakt for første gang på ti måneder. Her er et KLM-fly på vei inn for landing på Kjevik. Foto: Reidar Kollstad
Utviklingen i innenlands- og utenlandsreisende fra Kjevik siste tolv måneder. Kilde: Avinor. Foto: Cecilia Breivold

— I juli er det jo først og fremst feriereisende som drar utenlands, og med det været vi har hatt har nok folk ønsket å rømme landsdelen, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen på Kjevik

Drøye 34.000 utenlandspassasjerer var innom lufthavnen ved Topdalsfjorden i juli, en økning på én prosent fra året før.

Innenlands faller

Innenlands er historien en annen, med nedgang i antall passasjerer på over ti prosent sammenlignet med juli i fjor.

— Det var overraskende høy nedgang for vår del også. For selv om flyselskapene kutter i innenlandsrutene midt på sommeren, har nedgangen i passasjer vært større enn nedgangen i flybevegelser skulle tilsi, sier lufthavnsjefen.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian, som kun flyr innenlands fra Kjevik, bekrefter tallene.

— Juni er på samme nivå som i fjor, men i juli har vi hatt en nedgang som vi ikke er helt fornøyd med. Vi ser nå på hva årsaken til nedgangen kan være, skriver Sandaker-Nielsen i en sms til Fædrelandsvennen.

Utviklingen i innenlands- og utenlandsreisende fra Kjevik siste tolv måneder. Kilde: Avinor. Foto: Cecilia Breivold

Dårlig vær = utenlandsLufthavnsjefen mener det at flere flyr direkte til utlandet, med rutefly via København eller Amsterdam eller feriecharter, kan være noe av forklaringen.

Det samsvarer også godt med hva charteroperatørene fortalte Fædrelandsvennen forrige uke.

— Folk har vært lei av ustabilt vær, og det har gjort at salget har gått opp. Folk vil reise, koste hva det koste vil. Det er utrolig hva folk betaler for å få sol og varme, uttalte Evy Ann Hummervoll, salgsleder hos Berg-Hansen i Kristiansand.

Et lite lyspunkt i trafikktallene var at utenlandstrafikken fra Kjevik økte svakt for første gang på ti måneder. Her er et KLM-fly på vei inn for landing på Kjevik. Foto: Reidar Kollstad

Oljekrisa påvirkerHittil i år har passasjertallet falt med fire prosent totalt, fordelt på 2,3 prosent nedgang på innland og 7,8 prosent nedgang på utland.

— Alle flyplassene langs kyststripa fra Ålesund i nord til Kristiansand i sør opplever nedgang i flytrafikken, mens flyplassene på Østlandet og i Nord-Norge øker. Dette har nok stor sammenheng med den økonomiske situasjonen, kommenterer Johnsen.

Av de ti største lufthavnene var det bare Tromsø (+5,7 prosent), Bodø (+1,9 prosent) og Oslo (+1,0 prosent) som hadde vekst totalt. På Stavanger lufthavn Sola falt antall passasjerer i juli med hele 11,2 prosent. I Bergen og Trondheim er trafikken redusert med henholdsvis 1,5 og én prosent.

LES OGSÅ:

— Ganske drastisk

— Fra Kristiansand i sør til Kristiansund i nord opplever vi en sterk reduksjon i passasjerer, ned 30 prosent, mye grunnet nedgangen i olje- og offshorenæringen. Fra juni til juli i år har vi også trukket ned produksjonen med 17,5 prosent. I praksis betyr det gjerne at vi setter inn 50-setere i stedet for 78-setere, sier informasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, som beskriver situasjonen som «ganske drastisk.«

Lufthavnsjefen er nå spent på hvordan høsten vil utvikle seg for Kjeviks del.

— September og oktober er normalt sett de beste reisemånedene i året. Foreløpig ligger vi an til å passere 1 million passasjerer året sett under ett, sier Johnsen.