— Det var en milepæl i fjor da vi rundet to milliarder i omsetning. Kiwi har sakte, men sikkert bygd seg opp fra null da vi etablerte kjeden på Sørlandet i 1996, sier regionsjef i Kiwi Agder, Sigurd Christoffersen.

Han kan fortelle at Kiwi, per uke 7, hadde en markedsandel på henholdsvis 24,5 prosent og 19,2 prosent i Aust- og Vest-Agder.

— Vi har spist av markedet og fått skikkelig fotfeste i landsdelen, sier Christoffersen.

Vokser mer enn bransjen

Og at Kiwi gjør det bra om dagen, bekreftes også av Dagligvarerapporten 2016, som analysebyrået Nielsen la fram onsdag.

For selv om Rema 1000 fortsatt er landet største dagligvarekjede med 24,2 prosent markedsandel, har Kiwi, som landets nest største dagligvarekjede med en markedsandel på 18,9 prosent, en høyere vekst enn den blårøde konkurrenten.

Regionsjef i Kiwi Agder, Sigurd Christoffersen. Foto: Richard Nodeland

— Mens det totale dagligvaremarkedet vokste med 2,6 prosent i 2015, økte Kiwi med over 9 prosent, sier Christoffersen.For Sørlandets del trekker regionsjefen frem Kiwi Vennesla og Kiwi Bergemoen Grimstad som begge hadde sitt hele fulle driftsår i 2015. ## Fra 0 til 50 mill.

— Det er alltid spennende å starte opp en butikk i et helt nytt område. I Vennesla hadde vi aldri vært før, og da er det ekstra moro å gå fra null til nærmere 50 millioner i omsetning første året, sier regionsjefen.

Det samme skjedde i Grimstad, der en gammel Kiwi-butikk ble omprofilert til Joker, og en ny oppstod på Bergemoen.

— Begge de nystartede butikkene kunne forrige uke kunne registrere 38 prosent omsetningsøkning fra samme uke i fjor, sier en fornøyd Christoffersen.

Landets nest største

Den største Kiwi-butikken på Sørlandet, og for øvrig nest størst i landet målt i omsetning, er Kiwi Lund. Med snaue 124 millioner i omsetning i 2015, var det kun Kiwi XL Ligosenteret i Drammen som solgte mer.

Kiwi Lund hadde en omsetning på snaue 124 millioner kroner i 2015. Det gjør butikken til den mestselgende Kiwi-forretningen på Sørlandet, og nummer to på landsbasis. Foto: Richard Nodeland

— Vi lå vel på omlag 40 millioner da jeg overtok butikken rundt årtusenskiftet, så det er moro at vi har vokst til 124 millioner i fjor, sier franchisetaker for Kiwi Lund, Ole Kristian Frivold, som har 45 ansatte for å holde butikken i gang.

Totalt jobber 743 ansatte ved de 42 Kiwi-butikkene i landsdelen, halvparten av dem deltidsansatte.

— Det er mange som har sin første arbeidsplass hos oss, og brenner man for butikkyrket har man mange muligheter i bransjen, sier regionsjefen og viser til Kiwi-skolen og karrieremuligheter i Norgesgruppen-konsernet.

- Beinhard konkurranse

- Hvordan oppleves konkurransen med Rema 1000?

— Den er tøff og beinhard, som den også skal være. Vi følger hverandre daglig på pris, og de siste måneders priskrig viser jo at konkurransen virker, svarer Christoffersen.

- Hva med kjedesøsknene Spar, Joker og Meny. Konkurrerer eller samarbeider dere?

— Selv om vi har samme eier, konkurrerer vi mot hverandre på alt. Vi ser også at vi tar større markedsandel på bekostning av supermarkedene. Det skyldes både at vi har bedret utvalget av frukt, grønt og ferskvarer, og oppgradert til mer moderne butikker, sier regionsjefen.

- Så snart blir det betjente ferskvaredisker på Kiwi?

— Nei, betjente fiskedisker og ferskvaredisker får du ikke hos oss, sier Christoffersen, og legger til at Kiwi Lund og Kiwi Søm er unntakene i kjeden, med egne Slakter Frivold-utsalg i butikkene.

Men Rema 1000 selger fortsatt mest...

Og selv om regionsjefen er godt fornøyd med å ha nådd milepælen på 2 milliarder, må han likevel se seg slått av Rema 1000. — I 2015 hadde vi en omsetning på 2,25 milliarder i våre 34 butikker på Sørlandet, så vi ligger cirka 10 prosent over Kiwi, sier regiondirektør for Rema 1000 Region Sør, Terje Ragnar Hansen.

Rema 1000 omsatte for ca 10 prosent mer enn Kiwi i 2015. Her fra Rema 1000-butikken på Lund i Kristiansand. Foto: Richard Nodeland

Milepælen på to milliarder kroner ble for Rema 1000s del nådd allerede i 2013. — Jeg husker også 2007-tallene, som var på 875 millioner, siden jeg startet da, sier regiondirektøren, som er godt fornøyd med omsetningsveksten.

- Hvordan oppleves konkurransen mot erkerivalen Kiwi?

— De er flinke og dyktige folk som driver bra butikker, og derfor er de også en tøff konkurrent. Så håper jeg de synes det samme om oss, svarer Hansen og legger til:

Prisjegere

— Vi har prisjegere ute hver dag, og kjemper hele tiden om å være billigst. Noe enhver.no's pristester har vist at vi også er, legger han til.

- Så tar lavpriskjedene også en stadig større markedsandel av supermarkedkjedene?

— Nettopp fordi vi har så stort vareutvalg i lavpris. Folk ser prisforskjellen, som mellom enkelte kjeder og lavpris skiller 15- 20 prosent. Med dårligere økonomi vil også flere snu på krona og bli fornuftige i det daglige, mener Hansen.