KRISTIANSAND: — Det er til å leve med. Selv får jeg 15 minutter lenger reisetid, og er fornøyd med kompensasjonen. Meningen er at regnskapet skal gå i null, sier Jan Erling Tobiassen, tillitsvalgt og ansatt i depot-avdelingen i Sparebanken Pluss i Kristiansand.

Han tar buss fra Lillesand til jobb fem ganger i uka, noe han har tenkt å fortsette med også når arbeidsgiveren hans fusjonerer med Sparebanken Sør 1. januar. Men da må han reise østover til Arendal i stedet, noe som utløser en pendler-kompensasjon på 20.000 kroner og at han kan bruke 30 minutter av arbeidstiden på bussen.

— De som bor i Kristiansand og Arendal får 40.000 kroner hver, samt én time tidskompensasjon. Kjører du egen bil, har du dessuten krav på en tredels parkeringsplass, det vil si at tre som kompiskjører får dekket hele parkeringsavgiften, sier Tobiassen.

Skal reforhandles

Han var selv med på å forhandle fram avtalen, som han tror de fleste ansatte er fornøyd med. Men om avtalen blir like bra når den skal reforhandles om to år, er han mer usikker på.

— Vi som tillitsvalgte måtte presse hardt på for å få til avtalen. Jeg tror ikke ledelsen hadde sett for seg en så god avtale for de ansatte. Samtidig var de nok interessert i å minimere risikoen for støy i fusjonsprosessen, og flere ansatte sitter for eksempel i forstanderskapene, sier Tobiassen.

Ved neste korsvei tror han det blir vanskelig å oppnå samme betingelser.

— Det oppleves som sannsynlig at det blir andre vilkår om to år, for ikke å snakke om ytterligere to år fram i tid. Da faller kanskje hele ordningen bort. Mange er bekymret for hvordan det vil se ut i det lange løp. Husk at det ikke akkurat er snakk om høytlønte medarbeidere, sier Tobiassen.

Nye kolleger

Selv har 54-åringen jobbet i bank i Kristiansand siden han gikk ut av skolen i 1980, de første årene i Oddernes Sparebank på torvet.

— Både den og de andre bankene jeg har jobbet i, har havnet i fusjoner som har ledet fram til dagens Plussbank, sier Tobiassen.

Nå skal han altså inn i en ny fusjon – og til Arendal.

— Jeg har ingen problemer med å bytte arbeidssted. Tvert imot kan det bli positivt å få nye kolleger og treffe nye folk i en ny organisasjon, sier Tobiassen.

Ro i rekkene

Mellom 15 og 20 ansatte i Kristiansand må fra nyttår belage seg på å jobbe i Arendal, mens 25-30 må reise motsatt vei.

— Utgangspunktet er at avtalen gjelder for de som må reise hele veien, men om man bor et sted midt i mellom vil det bli vurdert om det reelt sett blir lengre arbeidsvei. Denne prosessen er vi ikke i mål med ennå, sier Geir Bergskaug, administrerende direktør i Sparebanken Sør.

Han mener det skapte ro i rekkene da kompensasjonsordningen falt på plass, og at løsningen for pendlerne er "tilfredsstillende".

— Det var nødvendig å finne den rette balansen både for den nye banken og for den enkelte ansatte, og vi fikk til en god løsning. Men det er også viktig at vi får samlet avdelingene for å få maksimalt ut av kompetansen vi innehar, sier Bergskaug, som også blir banksjef i den nye organisasjonen.

- Skulle likevel ansette folk

I Mandal og Lindesnes blir ingen ansatte overtallige, til tross for at to banker blir til én 1. januar. Samtlige medarbeidere i både Sparebanken Sør og Plussbank blir værende.

— Vi var i den situasjonen at vi uansett skulle ansette nye folk i Plussbank, så det passet i grunnen veldig greit med en fusjon. Det løste seg helt naturlig, sier banksjef Kåre Aanensen, som i dag leder kontorene i Mandal og Lindesnes, som har til sammen 17 ansatte.

Heller ikke ble det dramatikk rundt valget av banksjef, som blir Sissel Seljom fra Sør. Aanensen blir banksjef for bedriftsmarked region Vest-Agder utenom Kristiansand.

— Alle fikk jobbe med det de hadde lyst til, og ingen trenger å flytte. Vi er veldig fornøyd med prosessen hittil, sier Seljom, hvis avdeling har 13 ansatte i dag.