De norske mediehusene utgjør nemlig bare litt over en tiendedel av verdiene i Schibsted-konsernet, mener analytiker Markus Bjerke i Arctic Securities.

- Det er ikke dem vi bruker aller mest tid på å analysere, sier han.

Bjerke er svært positiv til Schibsteds fremtid, og har hatt et aksjekursmål på 274 kroner, omtrent femti kroner over gårsdagens sluttkurs.

Men det er først og fremst konsernets annonsenettsteder utenlands og Finn i Norge, som gjør det gamle aviskonsernet mye verdt. Slik anslår han verdien på de viktigste delene av Schibsted-konsernet:

Schibsted Classified, som nettannonsedelen heter, er ifølge Bjerke verdt 27 milliarder kroner.

De norske mediehusene, som inkluderer VG, Aftenposten, regionavisene og Schibsted Trykk, er verdt 3,6 milliarder kroner.

Schibsteds svenske aviser, Aftonbladet og Svenska Dagbladet, prises til 2,6 milliarder.

Avisene er blitt en så liten del av Schibsted at utenlandske investorer ser tvers igjennom elendige papiravistall når de vurderer konsernets resultater. Dermed kan aksjen stige selv på triste avisdager.

- De kjøper nok ikke aksjen fordi de vil ha VG og Aftenposten, sier Bjerke.

Passer delene sammen?

Han sier mange spør om det ikke er på tide å skille annonsenettstedene og avishusene i to selskaper. Bjerke er ikke sikker på om det er lurt.

- Det er åpenbart en god del fordeler med samarbeid, blant annet til å utvikle nye forretningsområder. Det er en forutsetning for å lansere mange av de digitale forretningsmulighetene. Det vil de ikke bevare like godt om selskapene blir skilt, sier han.

Bjerke er i tvil om et rent avisselskap vil være veldig attraktivt for aksjeinvestorer. Han peker på hvor krevende det viser seg å være for Schibsted å selge seg ned i mediekonsernet Polaris.

Tinius-stiftelsen eier 26 prosent av Schibsted. Om Schibsted Classified skilles ut til prisen Bjerke anslår, kan stiftelsen frigjøre syv milliarder kroner og fortsatt kontrollere avisdelene som blir igjen.