KRISTIANSAND: Totalt vil nedskjæringer i konsernet ramme mellom 40 og 50 ansatte over hele Norden.

— Prosessen er over på den måten at alle som blir berørt har fått varsel om oppsigelse. Det gjelder utelukkende ansatte i administrative funksjoner og indirekte ressurser, sier administrerende direktør Johan Anstensrud.

InfoCare leverer et vidt spekter av tjenester innen IT, og har 2000 ansatte fordelt på 75 servicesteder og sju verksteder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet omsatte i fjor for 1,6 milliarder kroner, men et sviktende marked innen reparasjon av pc-er har rammet hardt.

— Det er dette vi først og fremst driver med, og bare de to-tre siste årene har vi hatt et fall på 40 prosent i pc-reparasjoner. Dette henger sammen med at salget av pc-er faller, samtidig som det er flere billige pc-er i omløp, pc-er som ikke sendes til reparasjon, men bare kastes når de går i stykker, sier Anstensrud.

Flest i Norge

Han sier at nedbemanningen er helt nødvendig for at InfoCare fortsatt skal være konkurransedyktig.

— Den administrative biten av konsernet har vokst seg litt stor i forhold til det som er optimalt. Vi har derfor hatt en gjennomgang av de indirekte ressursene, altså de som ikke jobber med reparasjoner og IT-service, sier Anstensrud.

I tillegg til de sju som må gå i Kristiansand, blir det også oppsigelser i Oslo, København, Helsinki, Stockholm, Bäcksjö og Østersund. Men hardest rammet er Kristiansand, som også nylig mistet kundesenteret til Østersund.

— Dette ble gjort for å kunne produsere tjenestene mer effektivt i et felles senter for hele selskapet. Men selv om vi kutter i Kristiansand, betyr ikke det at det ikke er interessant å satse der. Vi må gå ned på noen områder, men over tid opp på andre.

— Hva betyr dette for Kristiansand?

— Jeg har ikke så lyst til å si noe om det akkurat i den prosessen vi er nå, men det er klart at vi må kunne omstille oss for å være konkurransedyktige. Dette er en bransje som endrer seg veldig mye, og det er for tiden veldig få som tjener penger, sier Anstensrud.

Optimist

Han sier at bedriften ville løpt en risiko ved å holde på som før, og ikke vist evne til å omstille seg.

— Jeg er optimist, for pilene peker oppover i andre sammenhenger, for eksempel har vi doblet omsetningen hva installasjonsforretninger angår, sier Anstensrud.

InfoCare så dagens lys i 1986, og har siden vokst seg til et internasjonalt konsern med utspring i Kristiansand.

— Det er et fantastisk selskap, men nå var vi nødt til å ta et grep for å tilpasse den administrative delen av driften. Der har vi forsømt oss en stund, sier Anstensrud.

På Sørlandet har InfoCare også kontor i Arendal, men her er det ingen ansatte i administrative stillinger, og følgelig rammes heller ingen her av nedbemanningen.