Banken har de siste dagene fått en rekke henvendelser fra personer som har fått slike SMS-er. Flere har også mottatt svindelforsøk på epost, skriver Sparebank 1 i en pressemelding.

I SMS-en får mottakeren beskjed om at BankID er blokkert, med henvisning til en lenke. Ifølge Sparebank 1 har avsenderen klart å såkalt «spoofe» bankens nummer, og Sparebank 1 eller «Sikkerhet» står dermed som avsender.

Dersom man trykker på lenken i SMS-en, blir man sendt inn på en side som ser ut som Sparebank 1s innloggingsside i mobilbanken, hvor man blir bedt om å logge inn med BankID før man blir sendt videre til et skjema der man blir bedt om å fylle ut kortinformasjon (kortnummer, CVC-kode, utløpsdato mv.).

– Med dette har svindlerne både tatt kontroll over mobilbanken og bankkort, skriver Sparebank 1 i pressemeldingen.

De advarer og minner om at en bank aldri vil spørre om sensitiv informasjon på denne måten.