Fjord Cat er klar til avgang neste uke. Linjedirektør Atle Woxholt har bestilt buss som skal frakte passasjerene til og fra ferja. Han sier de ikke får mange klager på at det brukes busser. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Dette er veldig synd for passasjerene. Uten at jeg skal legge meg opp i hva som er rett og galt, hadde jeg håpt rederiene ville komme til en enighet, sier Randi Haukom, turistsjef i Kristiansand.

Hun sier at treg ilandkjøring i Kristiansand og bussing av passasjerer fra Fjord Cat har blitt tatt opp av turister som er innom turistkontoret.

— Passasjerene har blitt belemret med en del ubehagelige ting når de kommer til Kristiansand. Nå ser det ut til at ilandkjøringen vil løse seg, så da håper jeg de kunne ha gjort noe med dette også, sier Haukom.

Tilgang

Men noen løsning ligger det ikke an til. Fjord Lines linjedirektør Atle Woxholt har bestilt en helt nye buss som skal å frakte passasjerene inn og ut fra Fjord Cat når seglingene begynner 15. mai.

De mener Color Line stenger dem ute fra passasjertuben.

— Men vi har faktisk fått positive tilbakemeldinger på at passasjerer slipper å gå tuben. Det hender at det kommer en toller inn i bussen, men vi har ikke fått noen spesielle negative tilbakemeldinger på det, sier Woxholt.

Color Line mener de ikke stenger konkurrenten.

— De har tilgang til tuben nå, og det har de hatt hele tiden. Men de har ikke på noe tidspunkt ønsket et møte for å få en avtale om å bruke den. Likevel går de ut og sier at de er stengt ute, sier Helge Otto Mathisen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

Sendte brev

Fjord Line fikk i mars rettens medhold i at Color Line ikke har anledning til å kreve betalt for bruken av tuben. Fjord Line sendte brev til konkurrenten 2. mai og bad om en avklaring på om Color Line ville stenge dem ute i sommer.

Svaret kom mandag 5. mai: Fjord Line kan bare bruke tuben, men de må inngå en avtale først. Det innebærer at Color Line vil ta seg betalt.

— Skjønner dere at Fjord Line er skeptiske når tingretten har slått fast at de ikke skal betale?

— Det er ingen rettskraftig dom. Den er anket, og dermed er det regelverket til Kristiansand havn som gjelder. Det må Fjord Line rette seg etter, sier Mathisen.

Det var dette regelverket Color Line brukte da de i 2011 krevde i overkant av 419.000 kroner.

— Er kravet det samme nå?

— Det er utgangspunktet. Så får vi sette oss ned og snakke sammen, sier Mathisen.

Nye rettsrunder

To nye rettssaker er varslet i spørsmålet om passasjerene fra Fjord Cat skal fraktes i buss eller om de kan få bruke tuben.

Color Line har anket dommen som sier at de ikke kan ta seg betalt. Samtidig har Fjord Line varsler søksmål mot Color Line. De krever 217.000 kroner i erstatning for utgifter de har hatt til å bruke buss. I tillegg vil de at retten slår fast at de har full tilgang.

De avviser en avtale med Color Line (se egen sak).

Dermed tyder alt på at passasjerene må ta buss i år også.

— Vi blir ikke nedrent av henvendelser, men det er folk som kommenterer det. Og som vertskap synes jeg det er det uheldig at turister blir tatt imot på denne måten, mener Randi Haukom.

Ikke aktuelt

Fjord Line vil ha fri tilgang til passasjertuben. De avviser å inngå en leieavtale med Color Line nå.

— Det er vanskelig for oss å forhandle om en leie når dommen sier at Color Line skal stille tuben til disposisjon. At de eier en tredjedel av tuben får være en sak mellom Color Line og Kristiansand havn, sier Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line.

Han foreslår en annen type avtale:

— En pragmatisk løsning kunne ha vært at vi får bruke tuben uten å betale, slik dommen fastslår. Skulle lagmannsretten komme fram til at vi skal betale, skal vi selvsagt gjøre opp for oss, sier Fardal.

Men en slik løsning ønsker ikke Color Line. De vil bruke avtalen de har med Kristiansand havn som gir dem rett til å ta betalt.

Å la Kristiansand havn overta tuben har også vært foreslått. Color Line mener havna i så fall må overta alle deres installasjoner .