— Denne er for vanlige folk som vil sette seg på sykkelen med helt vanlige klær, sier Lars Hallstrøm Eriksen og viser frem den splitter nye sykkelen. Hallstrom Coffee kaller de modellen, som finnes både med høy og lav stang - eller herre- og damemodell om man vil.

Samarbeid

Sykkelen selges via nettet og Kristiansand Sykkelsenter. I neste måned er de første klare for levering.

— Han går litt motstrøms. Mens en del produsenter nå ser på hvor de kan spare penger for å gjøre sykkelen billigst mulig, så har Lars lett etter de beste komponentene hele veien. Sykkelen er spekket med kvalitetsdetaljer, sier Svein Bergheim ved Kristiansand Sykkelsenter. Han og mekaniker Thong Kim Than har vært med på utviklingen. Eriksen har også kontor i samme bygg som forretningen.

Lars Hallstrøm Eriksen har brukt et par år og rundt 1 million kroner på sitt prosjekt, Hallstrom-sykkelen. Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg har diskutert hver eneste komponent med Thong. Han vet hva som går i stykker, hva de får inn til verkstedet og hva de aldri får inn, sier Eriksen.

Han får sykkelen produsert i Belgia, på fabrikken til produsenten Thompson. Delene hentes imidlertid fra leverandører over hele verden. Den siste monteringen skjer i Kristiansand.

- Sykkelnerd

Gründeren er utdannet sivilingeniør og jobber til daglig i et mekanisk ingeniørfirma som leverer til offshorebransjen. Men han kaller også seg selv en sykkelnerd. Han har syklet til jobben, til butikken og til barnehagen. Til denne typen sykling synes han markedet hadde altfor dårlige produkter å tilby.

— Dessverre er det få sykkelprodusenter som har kombinert de beste mekaniske komponentene med ordentlige skjermer, bagasjebærer og fastmonterte lys. Ingen har bygget sykkelen som har alt du trenger for daglig sykling til og fra jobb, butikk og barnehage - til en akseptabel pris, hevder Eriksen. Hans egen modell har en prislapp på nesten 9000 kroner.

— Vil folk betale det for en dagligsykkel?

— Jeg har gått gjennom salgene til Kristiansand Sykkelsenter, og sett at det selges veldig mange hybridsykler i den prisklassen. Det er jo ikke mer enn hva en service på bilen koster, sier sykkelentusiasten.

Svein Bergheim mener sykkelen også er egnet for lange sykkelturer, som Nordkapp-Lindesnes.

— Den er solid bygd fra bunnen. Vanligvis må vi forsterke syklene som brukes på denne strekningen, sier han.

Heltidsjobb?

Eriksen anslår at han har brukt rundt én million kroner på å utvikle modellen. Det siste halvannet året har han samarbeidet med Bergheim og sykkelsenteret. Før det gjorde han en del markedsundersøkelser og lignende.

— Jeg håper at dette kan bli en heltidsjobb, men det kan også være at jeg skal drive med sykkelprosjektet på deltid. Det vil tiden vise, sier han.

Eriksen og Bergheim vurderer også å satse på el-sykkel etter hvert, men foreløpig er modellene av den mekaniske sorten. Blant detaljene på sykkelen er bremselys, dynamo i navet, hydrauliske skivebremser og Shimano Deore XT-girutstyr.

- Trenger hverdagssykler

— Altfor mange ender opp med enmodifisert terrengsykkel når de egentlig trenger en ordentlig bysykkel, sierHulda Tronstad, informasjonssjef i SyklistensLandsforening.

Hun sier at det selges veldig mange sykler i Norge.

— Dessverre bruker vi ikke syklenelike mye som i andre land. De står mye i garasjen, sier hun. Tronstad menerbedre tilpassede sykler kan gjøre at folk bruker dem mer.

— Vi trenger flere sykler der man kansitte rett i ryggen og se andre folk inn i øynene. Er det denne typen som nå erutviklet, så ønsker jeg det virkelig velkommen, sier Tronstad. Hun mener formange går inn i forretningen på jakt etter en hverdagssykkel, og kommer ut meden terrengsykkel eller hybrid som ligner på terrengsykkel.

— Jeg gikk selv i den fella, og fårvondt i ryggen av sykkelen. Derfor vil vi gjerne ha sykler som er tilpassethverdagsbruk, sier hun.