Ikke mye palmesus på Bystranda en regnfull oktoberdag i 2014, men Ketil Stensrud (t.v.) og Leif Fosselie lover både mer og bedre Palmesus neste sommer. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Jeg bodde i København i 2009, Heine i Oslo. Som vanlig var vi hjemme i Kristiansand under Quart-uka, men festivalen var jo gått konk. «For galt at ikke det skjer noe», sa vi til hverandre og dro i gang en venners-venners-fest med grilling og litt pils på Bystranda. «Det kommer vel 100», tenkte vi. Det kom 3000.

Aarets-Sorlandsbedrift_300x400.png

Leif Fosselie sitter i lobbyen hos Scandic Bystranda i Kristiansand og smiler litt av tilblivelsen til Palmesus, «Skandinavias største strandfest», etter eget utsagn. Nevnte Heine heter Strømme til etternavn og bor fortsatt i Oslo, men derfra jobber han nå 100 prosent for Palmesus som daglig leder — mest med det tekniske, booking og sikkerhet. Han har for øvrig nådd den modne alder av 37. Leif Fosselie (34) er leder for forretningsutvikling hos Norgesenergi til daglig, på fritiden styreleder og festivalsjef for Palmesus. Med seg til møtet med Fædrelandsvennen har han tatt markedssjef og ildsjel Ketil Stensrud (29).

- Betydelig overskudd

Den gang i 2009 hadde gründerne 78.000 kroner å bruke på strandfesten sin. Billettene kostet 99 kroner. I 2013 omsatte Palmesus AS for 10,4 millioner kroner, gikk med 256.000 kroner i overskudd før skatt og hadde 207.000 kroner i positiv egenkapital da året tok slutt - i kontrast til det meste innen landsdelens hyppig konkursrammede musikkfestivalbransje.

— I 2014 blir det et betydelig overskudd. Det gjør det blant annet mulig å ansette noen nye mennesker. Mye av utfordringen i denne bransjen er å sikre betalingsevne året gjennom, forklarer siviløkonom, musikkelsker, småbarnsfar og strandfestgründer Fosselie.

Ambisjonen er klar.— For Palmesus 2015 satser vi på god karma, sol og nok en gang en enda bedre festival.

Værbestandig

Under 2014-versjonen var det imidlertid regn, som så ofte før.

— Konseptet må tåle pøsregn. I år hadde vi solgt ut samtlige 20.000 billetter - 10.000 til hver av de to dagene - før Palmesus startet. I tillegg solgte vi 8000 billetter til forskjellige Palmesus-arrangementer på andre steder enn Bystranda; arrangementer folk kunne gå på når det var slutt på stranda. Byens hoteller var utsolgt to måneder på forhånd; mer enn tre firedeler av Palmesus-deltagerne er tilreisende, forteller Fosselie.

— Har du et anslag på gjennomsnittalderen?

— Nei. Jeg har et nøyaktig tall: 26,5 år. Det er attenårsgrense, målgruppen er fra 18 til 35 med en spissere segmentering i midten av tjueårene. I VIP-området, som er forbeholdt sponsorer og de som kjøper VIP-billetter, er snittet over 30 år. De som er der, vil gjerne treffe jevngamle.

Sponsorer

At så mange er tilreisende, gjenspeiles også i en omfattende liste over sponsorer - en hjørnestein i Palmesus' økonomi. Spareskillingsbanken er generalsponsor, ellers er det mange navn fra nasjonale og internasjonale merkevarer å finne.

Ikke mye palmesus på Bystranda en regnfull oktoberdag i 2014, men Ketil Stensrud (t.v.) og Leif Fosselie lover både mer og bedre Palmesus neste sommer. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Er det gøy?- Jeg har aldri brent så mye for noe som Palmesus, konstaterer Leif Fosselie.

- Et godt produkt

— Vi så et behov for en tydeligere rolle i forhold til ungdomssegmentet og jobbet oss fram til at en forbindelse til Palmesus ville være en god måte å oppnå det på, forteller administrerende banksjef Kenneth Engedal i Spareskillingsbanken, Palmesus' generalsponsor.

Han legger til:

— Palmesus er en positiv faktor for byen Kristiansand, og vi er jo banken for byen. Palmesus driver også økonomisk solid, i motsetning til mange andre, beslektede virksomheter. De som driver den, er dyktige, ikke minst på markedsføring. At Palmesus i tillegg bygger positivt renommé for Kristiansand i andre deler av Norge, er en annen effekt vi ser nytten av. Kort uttrykt dreier det seg om et godt produkt.