— I 2010 hadde vi 68 skuter, hvorav 24 av de aller største. Så langt har 61 skuter meldt seg på til TSR 2015, hvorav 23 av de største. Vi tipper vi klarer 80 totalt, sier Bjarne Ugland.

Han var prosjektleder for Tall Ships Races i Kristiansand i 2010, og er i gang med samme jobb for 2015-utgaven.

Marianne Tronstad og Bjarne Ugland er henholdsvis assisterende prosjektleder og prosjektleder for Tall Ships Races i Kristiansand fra 25. til 28. juli 2015. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Med seg som assisterende prosjektleder har han Marianne Tronstad. Fædrelandsvennen treffer dem i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, hvor de holder foredrag for anslagsvis 30 fremmøtte som trakteres med ertesuppe.

Fra Ålesund

Når skipene og mannskapene besøker Stiftsstaden fra 25. til 28. juli, kommer de fra Belfast via Ålesund og skal videre til Aalborg. I Kristiansand skal de danne rammen for «Sørlandets største folkefest», som prosjektteamet uttrykker det.

— 500.000 mennesker, gjerne 100 skuter, minst 40 dekksselskaper om bord og 200 medseilere fra Kristiansand. Det er noen av de tallfestede ambisjonene, forteller Tronstad og Ugland.

I 2010 endte det offisielle besøkstallet på 400.000 personer.

IMG_tall_ships__pning_01_1_1_8K4D01I (1).jpg Foto: Arild Jakobsen (arkivfoto)

— Et tall vi vet var omstridt, men det er nå det offisielle, da. Ellers var det 2000 mannskaper fra 19 land og stor stemning, minner Marianne Tronstad om.

25 mill.

Budsjettet blir det samme i 2015 som i 2010: 25 millioner kroner.

— Vi trenger sponsorer og andre samarbeidspartnere som kan bidra med penger, varer og tjenester. Så langt har vi en generalsponsor (Fædrelandsvennen, red.anm.), 13 hovedsponsorer og 40 øvrige sponsorer. Og så er det veldig gledelig at praktisk talt alle sponsorene fra 2010 er med på nytt, såfremt de kan, opplyser Ugland.

Frivillige

Frivillige trengs også. Ganske mange.

— 300-350 til å være liaisoner for hver skute, følge med mannskapene på land og bidra til alle de praktiske oppgavene som må utføres på havna. Det er bare å melde seg på www.tsrkristiansand.no! erklærer Tronstad. Hvorpå hun og Bjarne Ugland viser bilder av noen av de større skutene som er påmeldt allerede. Noen av dem deltok i 2010 også, andre ikke.

Slik så det ut i 2010. Og slik skal det bli i juli 2015. Foto: ARKIV

— Og så jobber vi for å få til et skikkelig grønt arrangement. Miljøvennlig på mange måter, forteller prosjektlederduoen.

Mindre skeptisk

Lunsjmøtet i Næringsforeningen grenset til hallelujapreget. Derfor ringer Fædrelandsvennen Espen Andve, sentral mann hos Seafront - største, private aktør på Kristiansand.

- Blir det i overkant mye styr i havna med TSR, Andve?

— I 2010 var vi skeptiske på forhånd. Men så viste det seg at næringslivskundene tilpasset seg ei uke uten havn; noen forsendelser ble fremskyndet, andre utsatt, uten at det skapte nevneverdige problemer. For oss er det selvsagt en ryddejobb, men samtidig får vi profilert oss. Og så var det jo fryktelig moro den gangen. Synet av alle skutene på vei ut Vestergabet er noe vi aldri glemmer. Så vi synes det er greit, oppsummerer Espen Andve.