Aleksandra Gladyr (27) Jobber innen shipping og bor i Oslo.-Jeg har bonusprogram hos Norwegian og bruker poengene til feriereiser. Jeg kom akkurat fra New York og planlegger en ny reise dit i mars. Da bruker jeg poengene jeg opptjente på denne reisen. Selv om poengene ikke påvirker valg av reisemål, er det en fin bonus. -Jeg reiser med fly rundt 20 ganger i året, men alt er private reiser.
Øystein Selbekk (43) Teknisk direktør og bor i Oppland. -Jeg har bonusprogram både hos SAS og Norwegian. Jeg har ikke tatt ut noen poeng i reise ennå, det er ingen reisemål som har vært interessante med utgangspunkt i de poengene jeg har til rådighet. Jeg reiser mest i forbindelse med jobb, men det er mest innenlands og da blir det ikke så mange poeng.-Jeg var ikke klar over at det var skattepliktig, men blir heller ikke forbløffet.
Elisabeth Grisvold (45) Porteføljeforvalter og bor i Trondheim.-Siden i fjor sommer har jeg vært medlem i SAS sitt eurobonusprogram. Grunnen til at jeg meldte meg inn var at bonuspoeng ble gjeninnført på innenriksreiser. Jeg reiser mest innenlands, både med jobb og privat. -Jeg var ikke klar over det, men har heller ikke brukt noen poeng.

En forretningsreisende kan sikre seg nær 3000 kroner i bonus etter én eneste jobbreise med Norwegian. Arbeidsgiver betaler og bonusen kan brukes på familieferie.

En gjennomgang Aftenposten har gjort av bonusprogrammet Norwegian Reward viser at en forretningsreisende kan samle opp hundrevis av kroner bare på en ordinær jobbreise innen Sør-Norge.

Utenlandsturer kan utløse enda større summer: Her er tre eksempler på hva du kan få i bonus:

  • Tur/retur Oslo-København 500 kroner.

  • Tur/retur Oslo-London 1500 kroner.

  • Tur/retur Oslo-Dubai 2800 kroner.

Prinsippet er svært enkelt: Jo lengre og dyrere reisen er, desto større sum får kunden i bonus, eller belønning som Norwegian kaller det. Og siden pengene ikke blir oppgitt til skattemyndigheten verken av flyselskap eller passasjer, blir den private ekstrainntekten helt skattefri. Med mindre kunden selv velger å oppgi bonusen på sin selvangivelse, slik skattemyndighetene egentlig krever.

Strør ut bonus

Norwegian har drevet en heftig kamp mot bonus på innlandsreiser og pekt bl.a. på at forretningsfolk kan hente ut store, private gevinster i form av feriereiser for seg og sin familie i bonus etter å ha reist med fly på bedriftens regning. Ikke minst har kritikken rammet SAS og deres EuroBonus.

Nå viser det seg at også Norwegian strør rause bonuser over sine beste kunder i form av såkalte CashPoints. Poengene kan igjen innløses i gratisreiser eller som delbetaling for nye flybilletter.

— Taler ikke Norwegian her med to tunger?

— Nei, vi må konkurrere om kundene og jeg har ikke lagt skjul på at vi må ha et godt, attraktivt og ikke minst enkelt reward-program. Grunnideen for alle slags incentivordninger – flyselskaper, hoteller eller butikkjeder – er å bygge lojalitet. Men hos oss kan du omsette poengene med en gang, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Få betaler skatt

Det har hele tiden vært kjent at SAS har foretatt store utbetalinger av bonus til kunder som har reist på firmaets regning.

Hos SAS sier pressekontakt Tormod Sandstø at kunden sammen med arbeidsgiver må selv bestemme hvordan bruken skal skje.

— Bedrifter kan for eksempel si at bonuspoeng opptjent i jobb skal brukes på jobbreiser. Vi legger oss heller ikke opp i dette, men retter oss etter de pålegg som kommer fra myndighetene, sier han.

De fleste som kjøper de dyreste billettene, reiser som regel på arbeidsgivers regning. Det dreier seg om flyselskapenes aller dyreste billetter, som det nesten uten unntak er arbeidsgiver som betaler. Den reisende har dermed ingen personlige utgifter for å skaffe seg bonusen.

- Det utbetales store summer i bonus, som ingen reisende skatter av?

— Det er, slik regelverket er nå, opp til den enkelte kunde selv å innberette dette til skattemyndighetene, men det skjer nok i liten grad. Da jeg begynte i Finansdepartementet i 1996 var beskatning av flybonus et aktuelt tema, men likevel er det jo ikke fulgt opp fra myndighetssiden, sier Skånvik.

Bonusordningens død

Tor W. Andreassen Foto: Nicolas Tourrenc

Professor i markedsføring, Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen, mener mange bonusprogram ville ha mistet sin verdi hvis kunden ikke kunne ta ut private fordeler fra reiser betalt av arbeidsgiver.— Det er det som er Norwegians og SAS´ mål med å gi bonus, at kunden skal komme tilbake. Men hadde flyselskapene eller arbeidsgiverne fjernet muligheten for at kunden kunne ta ut private fordeler på bonuskortene, tror jeg bonusordningene hadde fått et kort liv. Likevel vil jeg tro at SAS' program er mer bindende for kunden enn Norwegians, sier Andreassen.

Føres opp som lønn

Skattedirektoratet er helt klar i sin sak: Flybonus er å betrakte som lønn og skal beskattes dersom arbeidsgiver betaler flybilletten.

Direktoratet sier man ikke har noe anslag over hvor mange som innberetter flybonus som inntekt, men at det er både arbeidsgivers og arbeidstagers plikt at verdien av flybonus blir oppgitt til beskatning.

— Bonuspoeng opptjent som følge av reiser i arbeidsforhold og som brukes privat, er skattepliktig lønnsinntekt. Arbeidsgiver skal innberette verdien av slike reiser, og det skal også beregnes arbeidsgiveravgift på verdien. Dersom opplysningene ikke er forhåndsutfylt i selvangivelsen må skattyter selv føre opp verdien av reisene på selvangivelsen, opplyser seksjonssjef Astrid Dugstad Tveter i rettsavdelingen,i Skattedirektoratet

Hun sier at den nye ligningsloven plikter enhver tredjepart å gi opplysninger som kan ha betydning for ligningen.