— Vi har bygget to spesialskip som skal installere elektriske kabler i vindparker. Siem Moxie er et av disse skipene, forteller Terje Sørensen, administrerende direktør i Siem Offshore.
Siem Offshore, som har hovedkontor i Kristiansand, er et børsnotert offshorerederi med en stor flåte av plattformforsyningsskip, ankerhåndteringsfartøyer, konstruksjonsstøtteskip og spesialfartøyer for ymse formål, deriblant støtte til vindparker ute i havet.
Splitter nytt
Siem Moxie, som har hjemmehavn i Kristiansand, skal benyttes til operasjoner ved vindturbinanlegg utenfor Tyskland. Her skal skipet legge elektriske kabler som knytter turbinene sammen, og være et støtteskip i forbindelse av utbygging av vindparkene.
Skipet, som er 74 meter langt og 17 meter bredt, ble levert fra verftet Fjellstrand AS i april. Verftet ligger i Kvam kommune i Hardangerfjorden.
Har installert kran
Siem Moxie ligger nå på Andøya i Kristiansand, der hun har fått installert ei avansert kran, levert av McGregor.
— Krana skal brukes til å løfte utstyr ut på toppen av fundamentene som vindturbinene hviler på. Krana har også en fleksibel landgang som kan sette i land mannskap på fundamentene, forklarer Terje Sørensen.
Krana er avansert, og har et såkalt tredimensjonalt bevegelsesmønster, noe som gjør den svært stabil ute på havet. Nå fintunes krana på Andøya, før skipet setter kursen mot Tyskland.
Spesiell baug
Baugen på Siem Moxie vekker oppsikt.Ulstein Expo, som driver med skipsdesign, har utviklet det spesielle skipet.
— Dette er skipsdesign som skal gjøre at skipet går godt i sjøen, at det har fint bevegelsesmønster og lavt drivstofforbruk, sier Terje Sørensen.