LA FRAM RAPPORT: På tilhørerbenken f..v.: Rådgiver Ragnar Holvik og ordfører Hans Antonsen i Grimstad kommune, Marit Sæther, assisterende direktør i Studensamskipnaden i Agder, Rolf Søraker, direktør i Sparebanken Sør, Thorbjørn Thorkildsen, markedsansvarlig i SR-Bank, og Kjell Anders Kløve Olsen, kommunikasjonsansvarlig for National Oilwell Varco. Helt t.h. står Rune Røiseland, som legger fram omdømmebarometeret for 2011. Han er daglig leder i Ordkraft. Foto: Jon Anders Skau
ARBEIDSMARKED I VINDEN: Siv Kristiansen (37) valgte har valgt å flytte fra Oslo til Sørlandet, blant på grunn av et spennende jobbmarked. Hele 61 prosent av Norges befolkning mener at Sørlandet er en landsdel med attraktive arbeidsplasser. Her står hun ved Korsvikfjorden, like ved National Oilwell Varco sine lokaler. Foto: Jon Anders Skau

KRISTIANSAND: — Jeg bodde 15 år i Oslo og arbeidet der i ti år før jeg flyttet til Sørlandet. Årsaken til at mannen min og jeg valgte å flytte, var at vi forsto at det var karrieremuligheter i Kristiansand, forteller Siv Kristiansen (37).

I går la kommunikasjonsbyrået Ordkraft fram sin omdømmerapport for 2011, det såkalte Omdømmebarometeret, for Sørlandet. Den viser blant annet at 61 prosent av Norges befolkning mener Sørlandet har et attraktivt arbeidsmarked for mennesker med høy utdanning. I 2009, da det forrige omdømmebarometeret ble publisert, mente 38 prosent av befolkningen det samme.

Karriere på Sørlandet

Kristiansen er merkevaresjef ved National Oilwell Rig Solutions, som har tilhold ved Korsvik i Kristiansand. Hun er gift med en østlending og har to barn på to og seks år. Hun er opprinnelig fra Flekkefjord.

— Det tok litt tid før vi bestemte oss for å ta steget og flytte til Sørlandet. Både mannen min og jeg synes det er viktig å bruke tid på jobb, sier Kristiansen, som blant annet jobbet i bank og it-næringen i Oslo.

— Hva gjorde utslaget?

— Vi har venner og bekjente som snakket positivt om arbeidsmarkedet, og det viste seg å være større jobbmuligheter her enn det vi først trodde, forteller Kristiansen, som mener det er svært viktig for Sørlandet å markedsføre den positive utviklingen i arbeidslivet.

Bedre omdømme

Omdømmebarometeret viser hvordan egdene ser på sin egen landsdel, samt hvordan den øvrige befolkningen i Norge ser på Sørlandet. Undersøkelsen har hatt rundt 4700 respondenter.

— Omdømmebarometeret viser en dobling i antall nordmenn som mener at den olje- og gassrelaterte leverandørindustrien er noe av det viktigste på Sørlandet, fra åtte prosent i 2009 til 20 prosent i 2011. I sammenheng med dette er det i ferd med å danne seg et bilde hvor både kristiansandsregionen og Grimstad-Arendal-regionen oppfattes som steder hvor det er interessante jobber, opplyser Rune Røiseland, daglig leder for firmaet Ordkraft som har gjennomført undersøkelsen.

Kan tenke seg å bo her

— 68 prosent kan tenke seg å bo på Sørlandet. I 2009 var tallet 49 prosent. I tillegg mener 81 prosent at denne regionen er et trygt sted å vokse opp for barn og unge. Her er landsdelen helt i front. Landsdelen er også sterkere på utdanning, fortsetter han.

Kjell Anders Kløve Olsen er kommunikasjonsansvarlig ved National Oilwell Varco. Han mener det er svært viktig med godt omdømme for bedriftene på Sørlandet.

— Vi trenger kompetanse, og den må hentes fra hele Norge. Derfor er omdømmet viktig, sier han.

- Viktig å se hvor vi er

Omdømmebarometeret har nå blitt publisert fire ganger, første gang i 2006. Flere aktører har finansiert rapporten.

— Det er viktig å vite hvordan vi ligger an i landsdelen, slik at vi kan komme dit vi vil, og gå i den riktige retningen. Det er blant annet viktig at næringslivet får den arbeidskraften den trenger, slik at bedriften får vekstvilkår. Da får landsdelen skatteinntekter og vil leve godt, sier Thorbjørn Thorkildsen. Han er markedsansvarlig i SR-Bank, som blant annet har vært med å bidra økonomisk til gjennomføringen av omdømmebarometeret.