Diplom-Is har tapt 250 millioner kroner på å selge is siden 2006. Trass i dårlig sommervær håper selskapet å levere et positivt resultat i år.

Det Tine-eide selskapet Diplom-Is har tapt 254 millioner kroner på salg av is siden 2006. Til tross for at det ikke har vært noen god sommer for iskremprodusentene venter Tine positive tall i inneværende år, skriver Nationen.

Styreleder i Diplom-Is og konserndirektør i Tine, Elisabeth Morthen, sier det ikke er noen naturlov at Tine skal eie iskremproduksjon i Norge selv om den går med tap.

— Lite av virksomheten til Tine har evighetens perspektiv, sier Morthen.

Mindre tålmodighet

Nationen skriver at tålmodigheten med det Tine-eide konsernet nå er betydelig mindre enn tidligere. Diplom-Is har solgt ut virksomheten i Sverige og Danmark. Det er også gjort en rekke kutt i distribusjonslagre.

Konsernstatus for fjoråret ble 21 millioner kroner i tap, men norgesaktiviteten gikk med et lite pluss. I år går Diplom-Is nye runder for å kutte kostnader. Mellom 25 og 30 millioner kroner skal kuttes, blant annet ved å legge ned avdelingene i Lillesand og Hamar.

— Vi håper å levere et resultat på budsjett. Men vi må ta det på kostnadssiden, vi får liten drahjelp av været og sommeren, sier direktør i Diplom-Is, Bjørn Moldskred.