KRISTIANSAND: — Flyet er nå lakkert på fabrikken i Brasil, og fremstår som mer eller mindre ferdig, sier eier og markedssjef Espen Hennig-Olsen.
Han forteller at flyet – en Embraer 190 – er klart for sin første testflyvning lørdag 13. april, og uka etter blir det en høytidelig seremoni og overlevering til Flynonstop.
På hjemturen mellomlander flyet i Natal i Brasil og på Lanzarote, før det settes i rutetrafikk fra og med 25. april.
- Stilig
— Flyet ser meget bra ut. Embraer-presidenten sa at det var den stiligste designen han hadde sett på flyene deres, og bestilte en modell av det til seg selv, sier Hennig-Olsen.
Til å ta flyet gjennom de omfattende testene før overlevering, har Flynonstop leid inn en egen pilot.
— Det er første gang Embraer leverer et fly med akkurat de spesifikasjonene vi har bestilt, forteller Hennig-Olsen.
Disse innebærer at flyet er utstyrt med en motortype som bidrar til at flyet ikke trenger like stor plass på å ta av som andre modeller.
— Vi trenger ikke å redusere bagasjevekta, noe andre flyselskap noen ganger må ta hensyn til fordi flyene deres ikke er utstyrt med like kraftige motorer, sier Hennig-Olsen.
Elias
Han forteller at fabrikken i Brasil har levert på alle områder, både hva tidsbruk og økonomi angår.
— De ligger faktisk en uke foran skjema.
Embraer-fabrikken ligger i São José dos Campos, og er verdens tredje største sivile flyprodusent, bare bak Boeing og Airbus. Blant de største kundene er British Airways, Lufthansa, Air Canada og KLM, som bruker Embraer på sine turer mellom Kjevik og Amsterdam.
Flynonstops fly har fått navnet Elias, etter administrerende direktør Daniel Lundbergs førstefødte.
— Han ble født i Stockholm 25. august i fjor, og da jeg ringte og fortalte det til Espen noen timer etterpå, parerte han med å si at det måtte bli navnet på det nye flyet, sier Lundberg.
— Daniel var den første ansettelsen jeg gjorde i Flynonstop, og Elias ble født helt i slutten av kontraktsforhandlingene rundt flyet. Derfor ble det også navnet på flyet, forklarer Espen Hennig-Olsen.