Kleskjeden Name It har også bodyer med teksten «Tøffere enn toget», men da med samme tekst på begge fargene. Foto: Marita E. Valvik
Butikken er tydelig inndelt i en gutte- og jenteavdeling. Foto: Marita E. Valvik

Det var Sinnabloggeren som først omtalte klærne den danske kleskjeden Name It nå selger i sine butikker.

«Name It burde holde seg for god til å bidra med indoktrinering fra tidlig alder. Nei. Vi kjøpte ingen body her. Vi fant en annen butikk. En som ikke insinuerer at det man skal ha penis for å komme seg opp og frem her i verden», skriver Sinnabloggeren på sin nettside.

Siden har bloggen hennes blitt delt blant hyppig i sosiale medier.

Name It, som eies av den danske kjeden Bestseller, har i disse dager en kampanje på bodyer til småbarn.

Et par av plaggene vekket oppsikt hos bloggeren Sinnabloggeren. Den ene bodyen er blå med skriften «Adm.dir», og en rosa body har teksten «Hjerteknuser».

— Jeg ser ingen problemer med dette. Hvis du vil ha en med teksten «Adm.dir» kan du bare kjøpe den blå, selv om det er til en jente, sier butikksjef Madelen Berg i Byporten kjøpesenter i Oslo.

Hun får støtte av Lene Idsø i markedsavdelingen i Bestseller. Idsø synes det er beklagelig at noen forbrukere har reagert på denne måten:

— Vi syns det er trist at enkelte begynner å sette spørsmålstegn rundt våre hodninger, fordi vi har prøvd å være humoristiske på et par produkter. Det står heller ikke noe sted på plagget at den ene er til gutt og den andre til jente, sier Idsø.

Bør slippe slike merkelapper

Likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik reagerer med bekymring på hvordan kleskjeden behandler jenter og gutter ulikt:

- Dette sier noe om en forventning til hva gutter og jenter skal være, og den virkeligheten der jenter skal være hjerteknusere og gutter adm.dir, møter barna fra de er bittesmå. Det bekymrer meg når klær og leker gjennomgående oppfordrer til ulik adferd for jenter og gutter, sier Ørstavik via kommunikasjonsavdelingen i en e-post til Aftenposten.

— Jeg tror at mange kommer til å engasjere seg i dette, og det er jeg glad for. Mange foreldre er opptatt av at barna deres skal slippe slike merkelapper, og at vi har de samme forventningene til gutter og jenter, sier Ørstavik.

- Ingen kunder har reaget

Lene Idsø i Bestseller forklarer i en e-post til Aftenposten at de har laget tekstbodyer i mer enn ti år.

— Det er stadig økende etterspørsel etter dem. Dette var fra vår side ment som noe artig og humoristisk, vi hadde naturligvis ikke regnet med at de omtalte tekstene skulle støte noen, sier Idsø.

Butikksjefen på Name It Byporten forklarer at disse bodyene henger sammen på ett stativ, og ikke er hengt opp i hver sin del av butikken, slik andre gutte- og jenteklær er.

— Det er ingen kunder som har reagert på dette, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem, sier hun og legger til at kjeden har hatt bodyer og siklesmekker med tekst på i flere år uten at det har vært noe spørsmål.

Blandet reaksjon på Facebook

Siden denne saken ble skrevet har imidlertid kunder og andre reagert på Name Its Facebook-side. Mens noen tar fullstendig avstand fra plaggene og krever at de blir trukket tilbake, mener andre at fargene absolutt ikke spiller en rolle for hvilket kjønn som skal bruke bodyen.

«Skuffet over å se dette i butikken deres. Er dette en holdning Name It står inne for? (For det var ingen blå hjerteknusere eller rosa administrerende direktører i butikken vi var i, i alle fall)», skriver en kunde på Name Its Facebook-vegg, og får støtte av en annen:

«For en skuffelse å se disse bodyene i butikken, og det blir dessverre for enkelt å bare beklage med 'at det på ingen måte er deres intensjon å underbygge stereotyper'. For det er det dere gjør - og det er rimelig bevisstløst å ikke tenke på det i forkant - og skremmende, hvis det er slik det har blitt. Her er det mange ledd som kunne stoppet opp, og som dermed har sviktet. FY!»

Den danske kleskjeden har tilsynelatende forsøkt å svare alle som reagerer på Facebook, og innholdet er noenlunde likt.

Hei [navn utelatt]. Takk for din input. Som skrevet tidligere på siden kunne vi ha overveid å produsere de omtalte bodyer i flere farger. Vi kan dog konstatere at det er veldig stor etterspørsel etter nettopp disse produktene. Vi ønsker på ingen måte å være med på å indoktrinere barn. Fargene er da ikke forbeholdt et bestemt kjønn, og jenter kan heldigvis gå kledd i blått, på samme måte som vi har trøyer med eksempelvis traktor-print både til gutter og jenter. [Printene] på bodyene var ment som et homuristisk innslag, og vi er oppriktig lei oss hvis det har støtt noen. Det har ikke vært vår intensjon, skriver en representant for kjeden, som signerer Heidi.

Men en del gir da også Name It støtte, og minner om at det fullt mulig å kjøpe den blå bodyen merket «Adm. dir» også til jentebarn. Andre sier de har gjort eller skal gjøre nettopp det.

«Hvem setter hvem i bås spør nå jeg? Hvem er det som sier at blått er forbeholdt gutt og rosa er for jenter i dag? 'Indoktrinering', skriver noen? Er ikke det dere som absolutt skal ha rosa til jentene og blå til gutta bedriver?», spør en Facebook-bruker.

«I morgen skal jeg på Name It og kjøpe den blå 'Adm. dir'-bodyen til min datter på 2 år», skriver en far.

Ingen har imidlertid så langt skrevet at de har kjøpt den rosa «Hjerteknuser»-bodyen til et guttebarn.

Blått til jenter

I tillegg til bodyen, har de også siklesmekker med «Adm.dir»-teksten på.

— Her er det mange som har kjøpt de lyseblå smekkene til jenter, det går jo helt fint, sier butikksjefen ved Byporten.

I samme kampanje har de også en rosa og en blå body med teksten «Tøffere enn toget». Her har begge fargene samme tekst.

For et halv år siden skrev Aftenposten om eggleverandøren Prior som solgte prinsesseegg og sjørøveregg. Også her var det kunder på sosiale medier som reagerte.