— Dette kommer til å bli et nav i Norge. Veldig mye av eksport og import kommer til å gå innom Alnabru, sier Pål Mejdell.

Antall brev vi sender faller med 6–7 prosent hvert år. Toppåret var 1999. Siden 2000 har antall brev sendt i Norge gått ned med 40 prosent. Men logistikk øker. Særlig på grunn av netthandel.

Venter økt netthandel

Og Posten tror ikke de tar en sjanse på at netthandel er en kortvarig trend.

— I USA og England, der postordrehandel startet opp, er andelen varer solgt på nett to-tre ganger større enn i Norge. Det tror jeg sier mye om hvordan utviklingen vil bli. Valgmulighetene er så store på nett, så vi er helt sikre på at netthandel vil øke i fremtiden, sier Mejdell.

Mer enn åtte av ti norske forbrukere handlet varer på nett i fjor. Netthandelen ikke har økt, men Posten mener det skyldes konjunkturer.

Nå holder godsvirksomheten til på Karihaugen og kjøle- og frysevarer på Skårer i Lørenskog. De flyttes og samles i det nye logistikksenteret.

Når det står ferdig, kan Posten skryte av at de både kan spare Oslo-regionen for en god del CO2-utslipp gjennom samlokaliseringen. Mindre tomkjøring, fordi bilene fylles med både frossen laks fra Nord-Norge og klær fra nettbutikkene, betyr at det blir en til to prosent mindre CO2-utslipp ifra veitrafikken totalt i Osloregionen. Kanskje kan det merkes på køene også. Posten har fått beregnet at kjøringen med store lastebiler reduseres med tusen mil hver dag.

Hard konkurranse

Flere containere med gods kan også lastes rett over på jernbanen, som ligger like ved toget og Alnabru godsterminal. Nå er logistikkdelen av Postens virksomhet på like under 60 prosent, forteller kommunikasjonsdirektør i Posten Elisabeth Gjølme.

— Det er ganske tøffe konjunkturer i logistikkarbeidet.

Posten opplever hard konkurranse fra andre som driver med transport av varer.

— Det gjelder å fylle bilene helt for å redusere tomkjøring så mye som mulig, sier Gjølme.