— Jeg hadde jobbet som hjelpegutt på kaia i Kjøpsvik, sør for Narvik, fra jeg var 12- 13 år gammel og ble på en måte bare faset inn i miljøet. Så jeg tok yrkesskole og ble industrimekaniker, skaffet meg sveisesertifikater og fikk jobb hos Narvik Mek. Verksted midt på 1980-tallet. Men da jeg drev og sveiset nye skinner til ei kran på kaia, langt over bakken og i 20 minusgrader og bitende vind, bestemte jeg meg for at «aldri mer». Vi holdt jo på å stryke med! minnes Helge Tennebø (48).

Han tar i mot Fædrelandsvennen i propre lokaler i Handelens Hus. På visittkortet står det «Helge Tennebø, advokatfullmektig». Sveiserens yrkesliv har definitivt endret retning.

Ambulansebåtfører

— Jeg søkte meg inn på maskinlinjen på Narvik ingeniørhøgskole. Måtte bare ta et forkurs først, for jeg hadde jo ikke videregående. Utdannelsen tok tre år, og ved siden av drev jeg som ambulansebåtfører. Du vet, særlig på vinteren kan båt være eneste brukbare fremkomstmiddel i deler av Nord-Norge, forteller Tennebø på avslepen narvikdialekt.

I 1993 var han ferdig maskiningeniør, men arbeidsmarkedet var slakt. Så han hoppet like godt på en toårig videreutdanning til sivilingeniør som NTH drev i Narvik den gangen. Og fortsatt kjørte han ambulansebåt, om enn ikke like mye.

— I -95, da jeg var ferdig siv.ing., var det en kar på Røros som veldig gjerne ville ansette meg; han sendte meg sågar flybilletter i posten og jeg tok en tur. Det så bra ut, karen var hyggelig og betalte godt, men det er jo ikke sjø på Røros. Så jeg bløffet og sa at jeg hadde søkt på en del andre stillinger. For å komme ut av situasjonen, kikket jeg på stillingsannonsene i Aftenposten på flyet hjem igjen til Narvik. Maritime Hydraulics (dagens MHWirth, red.anm.) skulle ha produksjonsplanlegger og jobben var ved sjøen. Så jeg søkte og fikk tilslaget, beretter Tennebø.

Malinginspektør

Det ble starten på et 21 år langt ansettelsesforhold og et bredt spekter av arbeidsoppgaver.

— MHWirth var et fantastisk sted å jobbe. Blant annet har jeg stelt med innkjøp og oppfølging av produksjon rundt om i verden. Da hjelper det å ha både praktisk og teoretisk bakgrunn. En periode fikk vi klager på malingen vi brukte, og da tok jeg internasjonalt sertifikat som malinginspektør. Så ble jeg satt på som prosjektleder for en leveranse til Iran og fikk utlevert en tjukk kontrakt som skulle følges opp. «Dette må jeg lære meg litt mer om», tenkte jeg. Og for å gjøre en lang historie kort: Det ble full juristutdanning, først ved Folkeuniversitetet Agder, deretter ved Universitetet i Oslo. Det meste skjedde parallelt med full jobb, men jeg hadde 100 prosent permisjon i fire måneder og 50 prosent det siste året. Da satt jeg i Aker Solutions' juridiske avdeling i Oslo og skrev masteroppgave relatert til konsernet, forteller sveiser-ambulansebåtfører-sivilingeniør-malinginspektør-juristen. Og sender en hilsen til fruen, som tok støyten hjemme i hektiske år.

Sa opp selv

Da Helge Tennebø hadde juridikum i boks i 2013, bar det først tilbake til MHWirth-kontor på Tangen i Kristiansand, deretter et halvt års tid til Houston.

— Men da vi kom tilbake derfra, var oljekrisen et faktum og jeg tenkte at «her blir det ikke mange artige oppgaver fremover.» Så jeg sa opp og ble tatt i mot med åpne armer hos Advokatfirmaet Kjær. Antar de ser muligheter i å ha en kar som meg på laget. Du vet, i kontraktsforhandlinger i oljebransjen sitter det normalt ikke sveisere på andre siden av bordet, humrer Tennebø.