Sørlendingene ligger over landsgjennomsnittet når det kommer til bytting eller reforhandling av finansielle tjenester, og hele 59 prosent opplyser at de har byttet eller reforhandlet sine finansielle tjenester de siste to årene. Det er bare i Buskerud at nordmenn er mer aktive på å bytte enn i Agder.

— Det er positive tall, men potensialet er jo fortsatt 41 prosent opp, sier forbrukerråd i Vest-Agder, Eirik Nyberg.

Bytteuke

Forbrukerrådet har den siste uken arrangert en "bytteuke" hvor de oppfordrer nordmenn til å reforhandle sine finansielle tjenester. På fredag møtte Forbrukerrådet i Vest-Agder vanlige forbrukere på Markens. Foto: Torstein Øen

Forbrukerrådet har den siste uken arrangert en «bytteuke» hvor de oppfordrer nordmenn til å reforhandle sine finansielle tjenester. Rett over halvparten av alle nordmenn har byttet eller reforhandlet en eller flere finansielle tjenester de to siste årene, viser den landsomfattende undersøkelsen TNS Gallup har gjort for Forbrukerrådet.Fredag hadde de lokale forbrukermyndighetene stand i Markens gate hvor de oppfordret forbipasserende sørlendinger til å sjekke sine betingelser på lån, innskudd og forsikring.

— Troskap lønner seg ikke

— Alle bank- og forsikringsselskap trenger konkurranse for å bli bedre. Dessverre er det slik at troskap ikke lønner seg når det kommer til finansielle tjenester. Og det gjelder enda mer for bank enn forsikring, sier Nyberg.

Dykker man litt ned i bytteundersøkelsen og ser på enkelttjenester, viser det seg at sørlendingene er nest best i landet på å bytte bilforsikring, men nest dårligst på boliglån og delt sisteplass på bankinnskudd. Hva kan årsaken til det være?

— Det viser jo at de siste oppslagene i Fædrelandsvennen rundt bankpriser i sørlandsbankene har vært på sin plass. Det er få eller ingen banker som gir deg beste rente til evig tid. Og det er for så vidt greit, da det er slik markedet fungerer, men som forbruker må man være oppmerksom på det, sier Nyberg og legger til: - En telefon til banken din eller forsikringsselskapet ditt kan spare deg for masse penger.

- Totalen er det viktigste

Banksjef for Nordea i Kristiansand, Kari Pettersen, synes også det er fornuftig for kundene å være i dialog med leverandørene sine både på bank, forsikring og strøm om sine betingelser.

— Ingen bank overlever uten å være konkurransedyktig, men jeg tror totalen er det viktigste, sier Pettersen.

Hun mener det ikke bare er rentenivået på lån som teller, men også hvilke produkter og tjenester banken din kan tilby deg, samt relasjonen til rådgiveren din. - Skulle man for eksempel havne i en økonomisk krisesituasjon, tror jeg man setter pris på å ha relasjon til en rådgiver som kjenner deg og din situasjon, sier banksjefen.

— Man trenger ikke være redd for å benytte selskaper uten fysiske kontorer, sier forbrukerråden og viser til de nettbaserte selskapene Skandiabanken og OneCall som topper Norsk Kundebarometer i sine bransjer både for tilfredshet og lojalitet. - Sjekk hvilke betingelser du kan få på Finansportalen.no, oppfordrer Vest-Agders forbrukerråd. - Det har jeg selv spart masse penger på.

Tre på Markens: Har du byttet bank eller forsikring det siste året?

Utro 2.jpg

Cecilie Brådland: — Nei, det har jeg ikke. Jeg er fortrolig med banken og holder meg til den.

Utro 3.jpg

Sven Inge Benestad: — Jeg har byttet forsikring på hus, bil, båt og barn det siste året på grunn av pris. Banken har jeg beholdt.

Utro 4.jpg

Marianne Harring: — Nei, og bank bytter jeg aldri. Evje og Hornnes Sparebank stilte opp for meg da jeg var i en vanskelig økonomisk situasjon, så den bytter jeg aldri. Når det gjelder forsikring lar jeg meg gjerne sjarmere av lavere pris.