Heidi Sørvig mottok pris på vegne av Arena Usus. Klyngen har lært opp mange av sine medlemsbedrifter til å være aktive på sosiale medier. Foto: Kjetil Reite

— Jeg skal ikke si at vi har vunnet en Oscar, men det føles litt sånn. Det er veldig stas, og jeg føler vi har lykkes med dette, sier Heidi Sørvig. Ved siden av å lede Visit Sørlandet er hun prosjektleder i Arena Usus, næringsklyngen for 95 bedrifter innen reiseliv, kultur- og opplevelsesnæringen i Agder og Telemark.

Prisen i USA gikk til Arena Usus etter at Sørvig hadde talt på reiselivsmessen The Social Media Tourism Symposium, en av verdens største konferanser om bruk av sosiale medier i reiselivet. I Nashville i USA holdt hun foredrag om hvordan reiselivet på Sørlandet jobber i næringsklyngen Usus, og hvordan de jobber med sosiale medier.

Flere gode

— Internasjonalt er det nå økende bevissthet på at kundeopplevelsen er det viktigste markedsføringsverktøyet. Vi må få kundene til å snakke om oss i sosiale medier. Dette har vi jobbet målrettet med siden 2010, og vi har fått til mye, sier Sørvig.

Heidi Sørvig mottok pris på vegne av Arena Usus. Klyngen har lært opp mange av sine medlemsbedrifter til å være aktive på sosiale medier. Foto: Kjetil Reite

Hun nevner Tripadvisor som et eksempel. I 2010 var nesten ingen på Sørlandet registrert på denne tjenesten. Nå er 30 overnattingssteder, 53 attraksjoner og 77 restauranter nevnt i Kristiansand. Enkelte hoteller har nesten 200 anmeldelser.— Dyreparken er et eksempel på bedrift som har jobbet bra i sosiale medier. I 2010 hadde de én kommentar på Tripadvisor. Nå har de over 200, sier Sørvig.

Hun nevner mindre bedrifter som Lillesand Hotel Norge og festivalen Canal Street i Arendal som gode på Facebook.

Internasjonalt

— Noe av det første vi tar tak i når en bedrift blir med i Arena Usus er å hjelpe med sosiale medier. Vi har eget kurs og treningsprogram, sier hun. Bedriftene er aktive i blant annet Tripadvisor, Facebook og Instagram, så er noen i gang med å prøve Snapchat.

— For at en gjest skal snakke om et sted i sosiale medier trenger de en wow-opplevelse. Det holder ikke at gjestene bare får det de forventer. Derfor er det viktig at vi fokuserer på gode kundeopplevelser, sier Sørvig.

USA-turen var ikke den første reisen Sørvig har hatt for å snakke om jobbingen med sosiale medier. Prosjektledelsen i Usus har tidligere vært i både Aalborg, Rovaniemi og Baku for å fortelle om arbeidsmetodene til Usus.

Gode erfaringer

Beate Holm-Töpfer i Lillesand Hotel Norge forteller at de har hatt stor nytte av arbeidet med sosiale medier som de har lært mye av gjennom Arena Usus.

— Noe av det vi har hatt mest suksess med er å opprette arrangementer i Facebook og invitere folk. Da får vi tak i mennesker personlig og deres venner ser at de skal til oss. Det gjør oss synlige og er veldig effektivt, sier Holm-Töpfer. De bruker også Facebook til å legge ut bilder fra hotellet og fra Lillesand, og til å skrive om små og store hendelser slik at de er i bevisstheten til de 2500 følgerne og andre som er innom.

På Tripadvisor ligger det 29 «reviews» der 25 er enten «excellent» eller «very good».

— Vi har en oppfordring om å gi oss tilbakemelding via Tripadvisor på nøkkelkortene. Folk stoler mer på det vennene skriver i sosiale medier enn det hotellet selv skriver i en brosjyre, sier Holm-Töpfer.