— Øyvind løp rundt på Sødal hos naboene, banket på døra og ba dem stemme, forteller Siri Urdal Bakke, den ene gründeren bak refleksplaggene til Morild Norway. Den noe utradisjonelle stemmesankingen startet søndag kveld etter en artikkel på fvn.no røpte at Morild ledet Folkets finalist to timer før stemmefristen gikk ut.
Nevnte Øyvind, med etternavn Nøkleby Østvedt og ansvar for salg i bedriften, er mannen til den andre gründeren av selskapet, Lisa Østvedt Gustafsson. Han bekrefter historien:
- Brukt opp vennene
— Etter å ha brukt opp alt av venner, familie og bekjente på Facebook og i telefonlista, løp jeg først til de nærmeste naboene, før jeg hoppet i bilen og dro til andre naboer og kompiser av meg i sykkelklubben og ba dem stemme, sier Østvedt, og legger til:
— Men de aller fleste stemmene har vi jo fått fordi folk er begeistret for det vi gjør, og det varmer veldig.Morild Norway ble nemlig åttende og siste bedrift i sluttspillet til Årets Sørlandsbedrift, etter å ha vunnet helgas avstemning i Folkets finalist med over 200 stemmers margin.
- Imponerende
Mobiliseringen imponerer nyhetsredaktør i Fædrelandsvennen, Christian Stavik.
— Det er gøy med mindre bedrifter som markerer seg mot de store, og Morild har vist en imponerende mobilisering, sier Stavik, som er fornøyd med at 2754 stemmer ble avgitt i konkurransen.
Kjennskap
— Vi jobber hele tiden for å få Morild Norway kjent. Å bli Folkets favoritt er derfor kjempegøy. Mange vet ikke at man kan ha en lue med reflekstråd. At det faktisk finnes alternativer til refleksvesten, sier Bakke.
Selskapet selger en rekke plagg, for det meste i ull, med reflekstråder innevevd. Produktkolleksjonen består foreløpig av luer, skjerf, votter, sydvester og ponchoer og selges via egen nettbutikk, gjennom 150 mote-, gave- og interiørbutikker over hele landet samt på julemarkeder.
Mørketid er høysesong
— Vi har høysesong nå fram mot jul. Mørketiden er naturlig nok bra for oss, og selv om vi bare er inne i vår tredje sesong, merker vi alltid en boost når vi går over til vintertid, forklarer Bakke.
Produseres i Østen
Refleksplaggene produseres i Østen, men neste år håper Morild å kunne ta en liten del av produksjonen hjem til Norge.
— Jeg kan ikke si mer nå, men vi håper å kunne slippe en spennende nyhet neste høst, sier Østvedt.
Enn så lenge foregår det meste av Morilds aktiviteter fra beskjedne lokaler i 3. etasje av Tollbodgata 40. ## Aldri røde tall
— Vi har aldri hatt røde tall, og er nøye på å sette tæring etter næring, sier Østvedt.
I 2013 hadde selskapet et overskudd på 200.000 kroner av en omsetning på 2 millioner kroner. Målet for 2014 er å doble omsetningen.
— De tre siste ukene har vært fenomenale, så går alt bra fremover, tror vi det er oppnåelig, sier Bakke.
Tirsdag blir det klart hvem som møter hvem i sluttspillet, som starter med første kvartfinale søndag 2. november. Og da får vi se om Morild har krefter igjen til å mobilisere på nytt.
- Kjempemoro
Fagjuryens to gründere, Einar Øgrey Brandsdal og Monica «Åkki» Lidi, er godt fornøyd med at en gründerbedrift ble Folkets finalist.
— Det var kjempemoro. Jeg synes det er artig med bedrifter som har nye ideer, i dette tilfelle reflekser innebygd i tøffe klesplagg, sier Brandsdal om den åttende og siste finalisten. Han tror bedriften kan sparke fra seg i sluttspillet, og synes det er gøy med unge jenter som får det til.
Lidi, som hadde Morild som en av sine favoritter under jurymøtet, er også fornøyd med lesernes valg.
— Som en forkjemper for små og mellomstore bedrifter synes jeg dette er midt i blinken. Det Morild står for, med kombinasjonen av gammelt og nytt, er veldig bra. At de har masse engasjement er heller ikke dumt, sier Lidi.
Søndag starter sluttspillet
Søndag starter første kvartfinale i sluttspillet. Deretter går det slag i slag til den store finalen torsdag 27. november.
Tirsdag offentliggjøres oppsettet for kvartfinalene på fvn.no, og du kan da se hvilke bedrifter som skal kjempe mot hverandre i første runde av sluttspillet.
Det vil gjennomføres to kvartfinaler pr uke, fra søndag til tirsdag og fra onsdag til fredag, i perioden 2-14. november. Kvartfinalene varer i 48 timer og starter og slutter klokka 07 på de oppgitte dagene.
Semifinalene gjennomføres i uke 47 (16- 21. november), mens vinneren av Årets Sørlandsbedrift kåres uka etter, torsdag 27. november, under Næringslivsdagen på Scandic Hotel Bystranda.
Plass | Bedrift | Stemmer |
1 | Morild Norway | 778 |
2 | Carshine | 559 |
3 | Palmesus | 339 |
4 | Asko Agder | 202 |
5 | Konsmo Fabrikker | 105 |
6 | Gumpens Auto | 70 |
7 | Trygg Hjemme | 37 |
8 | Setesdal Bilruter | 32 |
9 | Hennig-Olsen Is | 31 |
10 | NOV Norway | 25 |
11 | Next Sport | 24 |
12 | Phonero | 19 |
13 | Glencore Nikkelverk | 18 |
14 | Hamran Snekkerverksted | 18 |
15 | Elkem Carbon | 17 |
16 | GE Healthcare | 15 |
17 | Stormberg | 15 |
18 | Oceaneering Rotator | 13 |
19 | MHWirth | 10 |
20 | Foss Bad (Foss Fabrikker) | 9 |
21 | Bjarne Johansen Bildemontering | 7 |
22 | Gard | 1 |