Reiselivsnæringen i Kristiansand vil ta posisjonen som barnas by nummer 1 i Norge.

— Ferie på barnas premisser er en sentral motivasjon når foreldre velger feriedestinasjon. Vi treffer foreldre og besteforeldre gjennom barna, heter det i Visit Sørlandets nye reiselivsstrategi.

Godt mottatt

Heidi Sørvig vil at alle kommunene i Kristiansandsregionen skal jobbe for at Kristiansand skal forbindes med barnas by i Norge.

Daglig leder i Visit Sørlandet, Heidi Sørvig og Trond Backer fra Backer & Bang presenterte landsdelens nye reiselivsstrategi på et møte i Næringsforeningen for Kristiansandsregionen. Der ble den godt mottatt.— Det er kjempebra, "spot on". Vi prioriterer annerledes når det kommer til barn. Da er vi ikke alltid så nøye på hva ting koster, sier hotelldirektør Endride Lauritzen ved Clarion Ernst Hotell etter å ha hørt på presentasjonen. I likhet med Visit Sørlandet og Backer & Bang mener han at Kristiansand har troverdighet når de nå skal selge seg inn til resten av Norge, og utlandet, som barnas by.

— Vi har utrolig mye for barn i distriktet; Dyreparken, Aquarama, barneforestillinger på Kilden, sol, sommer og skjærgård. I distriktet kommer det ting som Knerten-land i Lyngdal, fortsetter Lauritzen.

Troverdig

En annen som fikk med seg presentasjonen var Tulla Wahlstedt som leder Aptum kommunikasjon. Hun tror budskapet blir lett å kommunisere.

— Det er helt genialt, og har veldig stort potensial - ikke bare for reiselivet, men også for næringslivet. Vi bryr oss veldig om hvordan barna og deres levekår. Vi ønsker å bo i en by der det er godt for barna å bo, sier Wahlstedt og legger til:

— Så er det sant. At Kristiansand er barnas by har troverdighet.

- Skille seg ut

Konsulentselskapet Backer & Bang har sammen med Visit Sørlandet jobbet for å finne ut hvordan reiselivet i Kristiansand kan opptre med en stemme og selge ett budskap.

— Vi kan ikke være alt for alle. Da blir vi ikke noe for noen. Vi må finne det som skiller oss ut fra andre, sier Sørvig. sier Heidi Sørvig.

Hun og Backer trakk frem flere byer som hadde lyktes i å "ta en posisjon"; Rio de Janeiro som karnevalbyen og Las Vegas som gamblingbyen var internasjonale eksempler. I Norge trakk de frem Tromsø som nordlysbyen, Trondheim som historiebyen og Bergen som kulturbyen.

Mye for barn

— Vi skal bli barnas by, ikke bare barnas fremste reisemål, sa Trond Backer da han presenterte strategien. Han tror en slik strategi vil virke positivt for reiselivet, men også for rekrutteringen til næringslivet.

Barnas by skal nå være førende for massekommunikasjonen fra bransjen, og de håper også for andre næringer. Strategien er presentert til en rekke rådmenn og ordførere i distriktet.

— Det kan være tungen på vektskåla når familier vurderer hvor de skal bo, istemmer Heidi Sørvig. Hun peker på at posisjonen som barnas by er ledig, og at Kristiansand allerede har mye som trekker i den retningen.

Hun og Backer nevner at Kristiansand allerede har Dyreparken, Barnefilmfestivalen, sol, sommer og skjærgård. Cultiva satser på å gjøre Kristiansand til Nordens fremste kulturby for barn.- -Barn bestemmer mye av familiens reisemål, sier Trond Backer.