— Ja, jeg er skuffet over at det ikke kom flere enn åtte stykker på visningen. Men nå har vi testet det ut, sier Mats Lundal, eiendomsmeglerfullmektig i DNB Eiendom, til Aftenbladet.

Han forteller at noen interessenter likevel har skrevet seg på meglerens liste, men han sier at han ikke har et nøyaktig antall.

— Jeg snakket med de fleste som var innom, og jeg vil ha en dialog med dem mandag, sier Lundal, som hadde med seg fire kolleger for å være forberedt på storinnrykket som ikke kom.

Kostet 30.000

Lundal ville prøve noe nytt da han skulle selge den ene delen av tomannsboligen på Madla i Stavanger. Han hadde sørget for styling av boligen, som ikke er helt uvanlig, men også laget egen video til markedsføringen. Det helt uvanlige var å stille med kokk og servering. Phong Hoang fra Spiseriet i Konserthuset serverte ferske småretter.

Ifølge megleren har det kostet rundt 30.000 kroner for alt sammen, prospekt og annonsering inkludert.

— Hovedpoenget med å gjøre det på denne måten er å trekke folk til visningen. Alle visninger pleier å være like. Vi ville gjøre dette til en kjekk opplevelse for folk som ser etter ny bolig, sier Mats Lundal til Aftenbladet.

Mats Lundal, eiendomsmeglerfullmektig i DNB Eiendom, er skuffet over at ikke flere møtte på den uvanlige visningen søndag. Foto: Lars Idar Waage

Mange boliger for salg

Men det er mange som vil selge bolig for tiden. I Stavanger var det 37 visninger søndag. 718 boliger ligger ute for salg i byen. Det er godt over det som var vanlig for noen år siden.

Og kan hende var ikke prisantydningen på 5.190.000 kroner den rette for denne boligen, som er på 108 kvadratmeter. I november 2011 ble den kjøpt av nåværende eier for 4.550.000 kroner. Dagens prisantydning ligger 14 prosent over salgssummen for snart tre år siden. I samme periode har boligprisene i Stavanger for alle typer boliger steget med 7,1 prosent.

Beregner prisantydning

— Er prisantydningen litt høy?

— Vi bruker programmer fra tidligere solgte eiendommer i området og regner ut en kvadratmeterpris. Så blir vi enige med selgeren om en prisantydning, sier Mats Lundal til Aftenbladet.

Det var ikke noe å si på wrapsene som kokk Phong Hoang fra Spiseriet i Konserthuset hadde laget. Foto: Lars Idar Waage

Megleren forteller at den samme boligen har vært ute for salg i vår uten at den ble solgt, men da med en annen megler.

Les også: Kamp om oppmerksomheten: Kokk serverer varmrett på visning

— Kult stunt

Håvard Hansen, professor i markedsføring på Universitetet i Stavanger, sier at stuntet som Lundal har gjort er noe av det kuleste han har sett.

— Jeg mener at mange av de stuntene som meglerne ofte gjør, er for å pynte en brud. I dette tilfelle synes jeg det er litt stilig, fordi de som kommer på visning faktisk får ett eller annet. Men jeg har ingen tro på at dette blir den nye trenden på boligvisning, sier Håvard Hansen til Aftenbladet.

— Passer slike stunt bedre for dyrere boliger?

— Ja, det vil jeg tro. Det skal være plass å lage til maten og servere. Investeringen i et sånt stunt må ses i sammenheng med prisen på boligen.

Les også: - Megleren skulle ha 96.000. Det er hinsides.

- Kanskje revurdere pris

Han synes ikke at investering i samlet markedsføring av boligen på nær 30.000 er mye i forhold til prisantydningen.

— Megleren lykkes med å få Aftenbladet til å skrive om saken. Så lenge Aftenbladet ikke har skrevet noe negativt, er den omtalen mye verdt.

- Hvorfor tror du det var så få på visningen?

— Jeg kjenner ikke boligmarkedet i Stavanger. Jeg vil tippe at megler og selger hadde håpet på stinn brakke. Sånn sett kan man stille spørsmål om hvor vellykket det har vært. Skal man være litt kritisk her, så kan man tenke: Hva blir det neste? Hvis boligen ikke vil selge seg sjøl, bør man kanskje revurdere prisen, sier Håvard Hansen til Aftenbladet.

Bra hvis det virker

Jo lenger en bolig har ligget ute for salg, jo mer kreativ bør man være, sier førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

— Når boligen ikke er blitt solgt i løpet av ett år, ser man ofte at pengene forsvinner fort, sier han.

— Det er fordi du ganske enkelt ikke får solgt boligen uten at folk kommer på visning. Og hvis slike ting lokker folk på visning, så er det verdt det.

Han mener det å skille seg ut i mengden er alfa omega i et tøft boligmarked.

— Å legge annonsen ut på Finn gjør jo alle. Og når tiden går uten at boligen blir solgt, da er det absolutt ikke dumt å betale for å stikke seg ut, mener han.

Les også: «Det ligger en skallet mann og sover nede». Les meglernes morsomste historier!

- Mer kreative i USA

I Norge er det uvanlig praksis å ta kreative grep på visninger.

— Det er svært få meglere som gjør det. I Norge er det en særdeles konservativ bransje. I Amerika er det for eksempel langt mer vanlig å være mer kreativ.

Han tror imidlertid at visnings-stunt vil bli langt mer vanlig i framtiden.

— Dette er en trend som definitivt kommer til å øke. Stylingbransjen har aldri hatt det så bra. Og det er mye mer fokus på å skille seg ut i mengden.

Prøvde varmluftballong

Kunøe har selv vært med i NRK-serien FBI som eksperthjelp for folk som nettopp sliter med å få solgt.

— I ett program var vi i Tønsberg og skulle hjelpe til med å selge et hus om vinteren. Selgerne holdt på å gå konkurs. Vi fikk da tak i en varmluftballong til visningen og annonserte med at folk som kom kunne ta få en tur. Været var så dårlig at det ikke ble noe av, men det kom mange folk på visningen, og boligen ble solgt, sier Kunøe.