— Vi har med oss både hode og hjerte på begge sider. Dessuten har hver av oss mer enn 20 års bransjeerfaring, sier Øystein Hjorthaug (40) og taler dermed også for Finn Roger Opedal (45).

Hjorthaug sitter i et møterom i Dronningens Kvarter i egenskap av å være Fundament Kommunikasjons daglige leder. Sidemann Opedal er hans motstykke fra Dots. Nå slår de to selskapene seg sammen under navnet til førstnevnte. Med ni fra Fundament-siden og åtte fra Dots får «nye» Fundament Kommunikasjon 17 ansatte. De skal Finn Roger Opedal styre, mens Hjorthaug skal være byråleder og konsentrere seg om salg, fag, innovasjon og kreativitet, som det heter i en pressemelding.

Kommunikasjon

Som navnet indikerer: Dette er et kommunikasjonsbyrå. Men hva det innebærer, trenger en nærmere forklaring i 2014. — Vi skal jobbe i grensesnittet mellom forretning og forretningsutvikling, kommunikasjon og teknologi. Ja, vi leverer klassiske reklamebyråtjenester, men mye mer enn det. Typisk samarbeider vi ikke bare med kundens markedsavdeling, men ofte med ledelsen også. For begrepet «kommunikasjon» i dag griper rett inn i bedrifters kjernevirksomhet. Slik er det blitt, forklarer Øystein Hjorthaug.

Broket historie

Så er der en mangfoldig forhistorie. Fundament Kommunikasjon sprang opprinnelig ut fra Dale+Bang-miljøet, som etter hvert havnet hos Ove Sindlands Osigraf-system sammen med Recommended. I overgangen til Osigraf - i dag Gevir Kommunikasjon - hoppet imidlertid et lite lag av i 2011 og gikk til Fundament Kommunikasjon, som inntil da hadde vært eid av Walter Grov. Ett år senere forlot så Finn Roger Opedal Fundament og gikk til det som ble Dots - et lite selskap som rendyrket digitale løsninger og ofte var sterkere orientert mot teknologi enn kommunikasjon. 3D-visualisering, særlig rettet mot eiendomsmarkedet, var en spesialitet og Dots' hovedeier var Tor Helge Midtbø.

— Men Fundament og Dots kjøpte tjenester av hverandre. Og nå var vi kommet til det punktet at vi så fornuften i å slå sammen våre kreative og digitale krefter, erklærer Øystein Hjorthaug.

Han legger for øvrig ikke skjul på at 2013 var et krevende år for Fundament.

— Vi var 14 da året begynte, ni da det tok slutt. Men vi havnet på rett side av resultatstreken, poengterer han.

- Positivt

Jarl Sindland er daglig leder for Gevir Kommunikasjon, som ifølge egenpresentasjonen er «det største kommunikasjonsmiljøet mellom Oslo og Stavanger innen kommunikasjonsrådgivning, reklame, design, interaktiv og ekspress.«

— I utgangspunktet synes jeg fusjonen er positiv. I dag trenger bransjen, kundene og de ansatte miljøer over en kritisk størrelse for å kunne løse de komplekse oppgavene de står overfor. Når miljøene er store nok, kan noen konsentrere seg om det kreative, andre om ledelse og økonomi. Men for å lykkes, trengs det også aktivt eierskap og aktivt lederskap. Er det på plass, er mulighetene store, kommenterer Sindland.