markens_74B4350.jpg Foto: Tore-Andre Baardsen
Suzanne Ayre har vært butikksjef og medeier hos Retro Kristiansand i nærmere fire år. At klesbutikken holder til i Postgården, som slet mede svak kundetilstrømning i flere år, har tydeligvis ikke vært noe problem, for omsetningen har vokst jevnt og trutt. "Vi har hele tiden hatt egen skilting og inngang", forklarer Ayre. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Cecilie Haugland (t.v.) og Linda Alvær stilte sporty opp på bilde for Karmin Garn & Gaver AS, i innehaver Solveig Hennigs fravær. Men det tok litt tid før de fikk sjans til å stille seg i døråpningen i Gyldenløvesgate, for det strømmet stadig inn kunder som søkte råd og skulle kjøpe garn. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Joachim Nygaard, juniorsjef hos Auds Hudpleie og sønn av Aud selv, er godt fornøyd med bedriftens tre salonger (snart fire) i Kvadraturen. Men markert omsetningsvekst skyldes mer nytt engrossalg av hudpleieprodukter. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Lars Erling Myrvold er tredje generasjon i familien til å drive C.R. Berges Bokhandel, som har hatt samme inngangsparti i Markensgate siden åpningen i 1860. "En fysisk butikk skal gi gi kunden den lille, ekstra opplevelsen", sier han. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Vi får bekreftet det vi visste fra før: Handel og service leverer nøkterne resultater, konstaterer daglig leder Harald Andersen i Kvadraturforeningen.

Trykk her for å laste ned tabellen som PDF-fil

Trykk her for å laste ned tabellen som PNG-fil

Han kommenterer tabellen Fædrelandsvennen har utarbeidet etter en rusletur i Kristiansand sentrum. Navn på handels- og servicebedrifter er notert og deretter slått opp i Foretaksregisteret. 42 av dem viste seg å være aksjeselskaper med tilgang på regnskapstall. Noen ganske få har også virksomhet utenom Kvadraturen, men hovedaktivitet i sentrum.

Liten vekst

Noen generelle observasjoner:

Totalomsetningen økte med 22 prosent fra 2010 til 2013. Men tabellen omfatter også to store Rema-butikker (Tangen og Tordenskjoldsgate) som ble drevet av andre i 2010.

Suzanne Ayre har vært butikksjef og medeier hos Retro Kristiansand i nærmere fire år. At klesbutikken holder til i Postgården, som slet mede svak kundetilstrømning i flere år, har tydeligvis ikke vært noe problem, for omsetningen har vokst jevnt og trutt. "Vi har hele tiden hatt egen skilting og inngang", forklarer Ayre. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Hadde de hatt den samme omsetningen på rundt 40 millioner kroner i 2010 som de har oppnådd i årene etterpå, ville totaløkningen ha vært langt mer beskjeden, anslagsvis fire-fem prosent i stedet for 22 prosent. (Økningen fra 2011 til 2013 er bare to prosent.)

Ikke overraskende varierer resultatene. Noen gjør det stabilt bra, andre svinger, atter andre sliter konstant tungt. Lønnsomheten for de 42 bedriftene samlet sett er beskjeden. Kun få lever greit med omsetning under fem mill.

Service

Cecilie Haugland (t.v.) og Linda Alvær stilte sporty opp på bilde for Karmin Garn & Gaver AS, i innehaver Solveig Hennigs fravær. Men det tok litt tid før de fikk sjans til å stille seg i døråpningen i Gyldenløvesgate, for det strømmet stadig inn kunder som søkte råd og skulle kjøpe garn. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— God, gammeldags service er fellesnevneren for de som holder stand. Den fysiske butikken må gi kunden den lille ekstra opplevelsen, sier Lars Erling Myrvold - tredje generasjon til å lede C.R. Berges Bokhandel, som har holdt til på samme sted i Markensgate siden 1860.- Service er helt avgjørende, istemmer Suzanne Ayre i klesbutikken Retro Kristiansand, som gjør det stadig bedre i Postgården.

— Byen er bra. I et kjøpesenter er kostnadene for høye og åpningstidene for lange. Her kan kundene komme inn, se på fargene og føle på kvaliteten, forklarer Solveig Hennig hos nisjebutikken Karmin Garn & Gaver i Gyldenløvesgate, halvannet kvartal fra Markens.

— Kvalitet og service avgjør. Og den som måler begge deler, er kunden, fastslår Joachim Nygaard, juniorsjef hos Auds Hudpleie.

Budskapet er altså unisont: Service sikrer overlevelse.

Harald Andersen, daglig leder for Kvadraturforeningen, har valgt å sette kreftene inn på Sommerbyen og Julebyen. Foto: Rune Øidne Reinertsen

2,3 mrd.— Vi anslår at total detaljomsetning i Kvadraturen ligger rundt 2,3 milliarder kroner på årsbasis. Utfordringen er å holde den på det nivået og demme opp for konkurransen fra netthandel og kjøpesentra, kommenterer Kvadraturforeningens Harald Andersen.

Joachim Nygaard, juniorsjef hos Auds Hudpleie og sønn av Aud selv, er godt fornøyd med bedriftens tre salonger (snart fire) i Kvadraturen. Men markert omsetningsvekst skyldes mer nytt engrossalg av hudpleieprodukter. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Han forteller at strategien for å nå målet er basert på bykjernens særegne blanding av opplevelser i form av særlig kafé— og restauranttilbud, i kombinasjon med shopping.- Vi har valgt å konsentrere oss om de to viktigste handleperiodene og kalt dem Sommerbyen og Julebyen. De har da også løftet seg, men dessverre ikke de mellomliggende periodene, forteller Andersen.

Bilfri dag = mennesketom by

- Se her, jeg tok dette bildet en lørdag klokken 12.30, da handelen normalt skulle være på topp. Ikke én bil og ikke ett menneske å se. Det var bilfri dag; selv ble jeg nektet å kjøre inn i Gyldenløvesgate! sier en engasjert Joachim Nygaard hos Auds Hudpleie og viser fram et foto på en smarttelefon.

Lars Erling Myrvold er tredje generasjon i familien til å drive C.R. Berges Bokhandel, som har hatt samme inngangsparti i Markensgate siden åpningen i 1860. "En fysisk butikk skal gi gi kunden den lille, ekstra opplevelsen", sier han. Foto: Rune Øidne Reinertsen

- Ingen skal kunne tvinge folk til ikke å bruke sin egen bil, legger Nygaard til.Han er ikke alene om å være opptatt av trafikale forhold og hvor lett det er å velge Sørlandssenteret fremfor Kvadraturen. Hans mor, Aud Grindland Kolstad, irriterer seg over både bomring, rushtidsavgift og parkeringsproblematikk — inklusive elbiler som står gratis på de beste plassene. Men der oppklarer daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand parkeringsselskap en utbredt misforståelse:

- I de sentrale delene av Kvadraturen er det en tre timers tidsbegrensning på p-plassene på gateplan. Den gjelder for elbiler også.

Lars Erling Myrvold hos C.R. Berges Bokhandel konstaterer at handel i Kvadraturen forutsetter at det er folk der.

- Hvilket henger sammen med slikt som veikapasitet, bomring, rushtidsavgift og parkering. Tilgjengelighet er avgjørende viktig. Og tenk på hva du gjør selv når du kommer med bil til en by du ikke kjenner fra før. Du leter etter det mest sentrale parkeringshuset.