En kombinasjon av statsfinansierte prosjekter og «nyttig kreativ energi» gjør at Oslo er blitt ett av de nye stedene å oppleve kunst, skriver Wall Street Journal.

— For bare litt over 100 år siden, kort tid etter Norge ble uavhengig av Sverige, var regionene nord for Bergen blant de fattigste i Europa. I tiårene etter at Phillips Petroleum oppdaget olje- og gassressursene i Nordsjøen, har de samme områdene blitt et av Europas rikeste, skriver avisen.

- Entusiasmen sprer seg

I artikkelen fremheves norske myndigheters satsing på kultur, og særlig regjeringens kulturløft. Videre pekes det på at kulturdepartementets støtteordninger til norske kunstnere bidrar til at de faktisk får gjennomført prosjektene sine.

I en lengre reportasje der både norske langrennstradisjoner og oljefondet trekkes inn i ligningen, intervjues flere norske kunstnere- deriblant Ida Ekbald og billedkunstner Marius Engh.

- Det brer seg en entusiasme for Oslos kunstscene, muligens på grunn av den geografiske isolasjonen, det ekstreme klimaet og de høye levekostnadene, skriver journalisten.

Også det nye Munch-museet og Nasjonalmuseet blir trukket frem.

Kunst og natur

Tor Sannerud, turistsjef i Oslo, sier til Aftenposten at flere begynner å få øynene opp for Norge som kunstnasjon.

— Det er tydelig at Wall Street Journal er en av flere internasjonale, store medier som har oppdaget Oslo som en by som er i ferd med å utmerke seg innenfor arkitektur og kunst, og gjerne disse to kombinert. Det henger sammen med stor, internasjonal oppmerksomhet rundt Munch-utstillingen, salget av et «Skrik» som fikk massiv oppmerksomhet i USA, og åpningen av Astrup Fearnley. Når det i tillegg skal bygges nytt Munch-museum, er det klart at Oslo er i ferd med å bemerke seg som en by som har mye kunst å satse på, og som i forhold til sin størrelse har blitt en interessant by å besøke for kunstinteresserte og for kunstnerne selv.

Norges posisjon i utlandet som et land med mye flott natur kan kombineres med den kunstprofilen, mener Sannerud.

- Petter Olsen er i ferd med å lage nytt kunstgalleri med utgangspunkt i Munch på Hvidsten, som jo er en naturperle. Åsgårdstrand og Moss knyttes også til Munchs kunst, men disse stedene har også mye å by på når det kommer til natur. Det er unikt for Norge.