Norwegian ønsker å ansette folk fra land utenfor Europa uten oppholdstillatelse i Norge på norskregistrerte fly i internasjonal trafikk. Flyselskapet mener dette må til for at de skal kunne konkurrere på like vilkår med utenlandske flyselskap. De har likevel ikke nådd frem hos ministeren.

— Denne beslutningen viser at det kan bli vanskelig i fremtiden å være et selskap med base i Norge og konkurrere globalt.

Det sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Ann-Sissel Skånvik til Aftenposten, og presiserer at dette ikke får noen konsekvenser for passasjerene.

- Kan det nå bli aktuelt å flytte flyene til svensk registrering?

— Ja, Sverige er en mulighet. Eller annet EU-land, forteller Skånvik.

- Da er det først og fremst langdistanseflyene Dreamliner dette kan være aktuelt for?

— Ja, i første omgang. Men man må ikke koble dette til lønn. Lønningene vi kommer til å betale på vår base i Thailand vil ikke være noe annerledes enn i enkelte europeiske land. Vårt mål er å kunne utnytte flåten vår og fly langdistanseruter til mange internasjonale destinasjoner, ikke bare Norge, sier Skånvik.

- Betaler godt

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har også tidligere truet med å flagge ut deler av flyflåten for å omgå regelverket.

Hun sier Norwegian er inneforstått med at de etter hvert må søke om ny driftstillatelse (Air operator’s certificate, AOC) i det landet de eventuelt registrerer fly i.

— Vi kommer til å betale veldig gode lønninger på vår base i Bangkok. Det er det ikke noe tvil om. Å snakke om sosial dumping er helt fjernt. Men dette er del av den globaliseringen vi er nødt til ta hvis vi skal klare oss i fremtiden. Norge er et bra land å fly i, men vi er ikke mer enn fem millioner mennesker. Vi kan ikke eksportere det særnorske kostnadsnivået ut av landet, og da er det ikke bare lønn det er snakk om, sier Skånvik.

Vanskeligere å fly billig og langt

Bjørn Kjos beroliger de som allerede har kjøpt billetter til Norwegian langdistanseflyginger til New York og Bangkok, som starter til sommeren.

– Flyene kommer til å gå fra Oslo som planlagt, men det er ikke sikkert de vil være registrert i Oslo, sier han til NTB.

— Å satse på langdistanseflyvninger fra Norge vil etter dette være vanskeligere, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities.

Sivertsen påpeker at høye lønnskostnader er en stor utfordring for Norwegian når de skal konkurrere i et internasjonalt marked.

- Pris er det viktigste

— Det er ikke SAS som er konkurrenten på dette markedet og som setter prisnivået. Det er de asiatiske flyselskapene som gjør det. Pris er det viktigste. Dette reduserer lønnsomheten og konkurranseevnen til Norwegian, sier analytikeren.

Han tror Norwegian nå vil vurdere ulike alternativer.

— Vi får se hva Norwegian gjør. Det er internasjonal konkurranse i luftfarten og jeg tror Norwegian vil vurdere ulike alternativer. Resultatet kan bli at de flagger ut, sier Sivertsen.

Vil hindre sosial dumping

– Regjeringen er opptatt av å sikre gode konkurransevilkår for norsk næringsliv og har derfor vurdert Norwegians forslag. Vi har hatt en omfattende høringsrunde. Høringen har vist at eventuelle konsekvenser av å myke opp forskriften er svært usikre, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt.

Arbeidsministeren forteller at regjeringen vil sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping.

— Gitt denne usikkerheten ønsker ikke vi at Norge skal være i forkant med noe som kan innbære at norske lønns- og arbeidsvilkår settes på spill, sier arbeidsministeren.