Varslene kom 7. desember, 3. januar og 4. januar, ifølge leder Jennifer Homendy i den føderale transportmyndigheten NTSB.

Det er imidlertid ikke klart om det er noen sammenheng mellom at varsellampene lyste og hendelsen der trykket falt raskt. Flyselskapet tok ifølge Homendy en avgjørelse om å begrense flygningene til Hawaii slik at de skulle kunne returnere til en flyplass raskt ved behov.

En rekke flyselskap har måttet sette sine Boeing 737 Max 9-fly på bakken for å gjennomføre en pålagt inspeksjon etter ulykken med et fly fra Alaska Airlines i forrige uke.

Et panel på flyet løsnet og etterlot et gapende hull kort tid etter avgang fra Portland i USA. Flyet returnerte og nødlandet, og verken passasjerer eller besetningsmedlemmer kom til skade i den dramatiske hendelsen.

Boeings toppsjef Dave Calhoun opplyste søndag i en melding til ansatte at håndteringen av saken «er og må være» selskapets fokus.

– Når en så alvorlig ulykke skjer, er det kritisk for oss å jobbe åpent med våre kunder og regulatoriske myndigheter for å forstå og ta tak i årsaken til hendelsen og å sørge for at det ikke skjer igjen, skriver Calhoun.

Settes på bakken

Kort tid etter ulykken beordret det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) at alle 171 Boeing 737 Max 9-fly med tilsvarende nødutganger settes på bakken og må undersøkes før de får fly igjen.

De amerikanske flyselskapene Alaska og United har valgt å sette alle sine 737 Max 9 på bakken, ikke bare den konkrete typen som er brørt av FAAs beordring på bakken. Panamanske Copa Airlines har satt 21 av sine 29 Max 9-fly på bakken.

Den europeiske luftfartsmyndigheten EASA ifølge Bloomberg gitt tilsvarende beskjed til europeiske flyselskaper. De opplyser samtidig at det ikke finnes tilsvarende fly med den pluggede nødutgangen i drift hos europeiske flyselskaper.

Icelandair, som også har Boeing 737 Max 9 i flåten, er ikke påvirket av FAAs inspeksjonskrav.

– Det er bekreftet at problemet er relatert til utstyr som ikke er en del av vår Max 9-konfigurasjon, sier direktør for kommunikasjon og bærekraft i Icelandair Ásdís Ýr Pétursdóttir til E24.

Ifølge Bloomberg har krever den indiske luftfartsmyndigheten også at landets flyselskaper undersøker sine 737 Max 8-fly. Mens kinesiske myndigheter fortsatt vurderer hva deres respons skal være. Ingen kinesiske eller indiske flyselskaper har Boeing 737 Max 9 i drift.