• Frykter at Ica forsvinner

  • Norge har Europas dyreste matvarer

  • Butikkene får ikke solgt økologisk mat

Coop har i mange år ligget på topp blant norske selskaper som er best likt i Synovates årlige omdømmeundersøkelse. Mens de i år er på en tredjeplass, ligger de tre andre store aktørene i dagligvarebransjen på plassene 47, 50 og 62. I undersøkelsen fra Synovate spørres folk både om hvilke selskaper de liker og ikke liker. Til tross for at Reitangruppen, som eier Rema 1000, gikk litt frem på listen over selskaper folk liker, har gruppen for første gang også havnet på listen over selskaper folk aktivt sier de ikke liker.

"Brede eiersmil" — At Reitangruppen får pepper av forbrukerne, skyldes nok Matkjedeutvalget. Reitan ble mye profilert, og selv om jeg synes han gjorde en meget solid innsats, blir han nok i større grad knyttet til denne saken enn hans konkurrenter gjør, sier administrerende direktør Erik Dalen i Synovate.

Reitangruppen faller mest innenfor kategorien "miljøbevissthet og samfunnsansvar", mens nordmenn mener dette er et selskap som er i stand til å tjene penger.

— Det er ingen tvil om at folk flest er kjent med konsernets gode økonomiske resultater, som allmennheten har gode muligheter til å høre om gjennom bred mediedekning og brede eiersmil, sier Dalen.

Rema-sjef Ole Robert Reitan ler godt når han får opplest denne kommentaren, før han blir alvorlig.

— Det er som et tveegget sverd å være så synlig og samtidig så stolt av å drive en god butikk i Norge, sier han.

Alt i alt er han fornøyd med etterlatt inntrykk.

Ansiktsløse konkurrenter - Vi synes det er viktig at man har privateide, norske selskaper her i landet, men vi ser at vi er mer utsatt enn om man er ansiktsløs, sier Reitan.

Dalen i Synovate peker på at det av og til kan koste å stikke seg frem i mediene slik Reitan gjør.

Han er enig med Reitan i at Rema er veldig personifisert, mens Coop er helt avpersonifisert.

— Det skaper trolig oppfatninger om at Coop tilhører fellesskapet, mens konkurrentene enten er eid av søkkrike familier eller svensker, sier Dalen. – Det er riktig, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge.

Han forteller at det er en valgt strategi fra Coops side å være folkelige og tilgjengelig.

Lite å skjule - Det er et poeng ikke alltid å svare politisk korrekt, men svare det folk vil vite, kanskje mer enn våre konkurrenter ville gjort. Vi mener bransjen ikke har så mye å skjule, og vi sier ting som de er så lenge det ikke er problematisk eller konkurransesensitivt, sier Kløvstad.

Butikkjeder som Kiwi, Meny, Spar og Ultra har i mange år vært gjemt bak det anonyme navnet NorgesGruppen, som eier kjedene. De siste årene har det imidlertid blitt tydeligere for folk at det er NorgesGruppen som eier disse butikkene, og at de derfor har økt sin popularitet.