KRISTIANSAND: — Jeg har ikke lyst til å være dommedagsprofet på en gledens dag, men det er en tøff bransje å gå inn. Jeg vil ikke ha noen spådommer om hvordan det kommer til å gå, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS Norge til Fædrelandsvennen.

Johansen mener satsningen til den tidligere is-kongen virker spennende og ønsker dem velkommen inn i flyverden.

— Lykke til

— Jeg ønsker dem definitivt lykke til med en sprek satsning. De har valgt bra fly og vil åpenbart servere god mat. Det lyder veldig spennende med så mange fine destinasjoner. Velkommen inn i konkurransen, sier Johansen.

— Skulle du ønske det var SAS som stod for disse destinasjonene fra Kjevik?

— Nei, vi har valgt en modell hvor Widerøe flyr folk fra Sørlandsregionen ut i verden via København. Vi mener nettverket av rutetilbud fra København dekker den etterspørselen som eksisterer, sier Johansen.

Riktig prisnivå

Under pressekonferansen sa Fly Nonstop-eier Espen Hennig-Olsen at flyselskapets målgruppe i første omgang er turister fra landsdelen. Johansen i SAS mener et suksesskriterie for å lykkes er å kunne fly både folk tur retur regionen, men også å fly utlendinger inn til landet.

Fly Nonstop har lagt seg på et prisnivå som spenner fra de billigste billettene på 1798 kroner til de dyreste på i underkant av 5000 kroner.— Dette mener jeg høres ut som et realistisk nivå, mener Johansen.

- Bra med konkurranse

Fædrelandsvennen har forsøkt å få en kommentar fra Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, i dag. Han er ikke tilgjengelig, men gjennom informasjonssjef Lasse sandaker-Nielsen uttaler selskapet:

— Vi ønsker Flynonstop velkommen inn i flybransjenmed det som ser ut som en frisk satsning. I Norwegian har vi alltid værttilhengere av konkurranse, først og fremst fordi det betyr billige flybillettertil de reisende, men også fordi det gjør at vi som selskap hele tiden har noe åstrekke oss etter, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.