– Dette bør derfor være en gledens dag både for rederiet og de 700 norske ansatte om bord, sier KrFs næringspolitiske talsmann Steinar Reiten i en pressemelding. Partiet fikk til slutt med seg regjeringspartiene på å ikke gjennomføre en varslet endring i den såkalte fartsområdeforskriften for utenriksferger.

Endringen ville åpnet for at Color Line kunne flagget ut de to Kiel-fergene ved å flytte dem fra Norsk ordinært skipsregister til Norsk internasjonalt skipsregister. En utflagging ville bety at rederiet kunne bytte ut rundt 700 norske ansatte med billigere utenlandsk arbeidskraft. Dette blir det altså ikke noe av.

I budsjettenigheten har KrF også fått gjennomslag for å styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk med 35 millioner kroner mer enn regjeringen forslo. Det tilsvarer den ekstra kostnaden ved å dekke de rundt 700 norske ansatte på Kiel-fergene til neste år, skriver en glad og lettet Reiten.

Rederiet sier denne tilskuddsordningen har vært uforutsigbar siden den ble innført i 2002, men håper det endrer seg nå.

– Med dagens budsjettavtale forventer Color Line at tilskuddsordningen som er vedtatt for 2019 blir stabil over tid, sier konsernsjef Trond Kleivdal i en pressemelding.

– Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår muliggjør også fremtidige investeringer fra et norsk ståsted i nye skip og innovative, miljøvennlige løsninger, sier Kleivdal.