KRISTIANSAND: — Det er mye penger som blir spart for flyselskapene. Dette er vår måte å være med å dele risiko med flyselskapene, sier Thomas Langeland, lufthavnsjef ved Kjevik.
Selskapene får både direkte og indirekte støtte:
Selskapene betaler ingen startavgift det første året. Dette er en avgift per takeoff. Flynonstop skulle ha betalt 3.200 per takeoff med sitt fly.
Selskapene får 40 prosent i rabatt i passasjeravgift det første året. Dette utgjør en rabatt på 24 kroner per passasjer.
Selskapene får et direkte tilskudd på 150.000 i året de tre første årene. Til sammen 450.000 kroner.
Selskapene får også rabatter i 2014 og 2015, men disse er noe lavere.
Støtten er en standard oppstartstøtte som blir gitt til nye ruter etter bestemte kriterier. Ifølge eier av Flynonstop, Espen Hennig-Olsen, er det helt vanlig med slik oppstartstøtte ved andre flyplasser.
Selv nøler han med å kalle det oppstartstøtte og minner om at de fortsatt betaler mange andre avgifter på Kjevik. I tillegg har de utgifter til husleie på flyplassen.
— Dette er vel heller en rabatt eller en avgift som blir noe mindre for oss, sier Hennig-Olsen.