Nedskytingen av MH 017 kan derfor bety slutten for det premierte flyselskapet Malaysia Airlines, frykter analytikere.

— Dette blir tøft. Det sier den amerikanske flyanalytikeren Robert Mann i R.W. Mann & Co til avisen USA Today, etter at det malaysiske flaggselskapet er rammet av den andre katastrofen på få måneder.

Slet allerede

Analytiker-kollega Henry Harteveldt gir dette bildet av Malaysia Airlines:

— Selskapet operer fortsatt sine ruter, men det kan synes som om det sjangler avgårde fra dag til dag, mener han.

I løpet av litt over 130 dager har det meste blitt snudd opp ned for selskapet som har det meste av luftfartspriser for sitt tidligere så anerkjente produkt.

Selskapet var i utgangspunktet i en trengt økonomisk situasjon på grunn av de økte drivstoffprisene og hard konkurranse fra lavprisselskapene, skriver bladet.

— Må ta raske grep

Så forvant selskapets Boeing 777 i mars i år, rute MH 370, på vei til Beijing. Situasjonen ble ytterligere forverret. Og torsdag ettermiddag, en ny katastrofe treffer det skadeskutte flyselskapet når en annen Boeing 777 blir skutt ned over Ukraina.

— Denne katastrofen er mer dårlig nytt for et flyselskap som ikke trenger flere negative nyheter, sier Harteveldt som er analytiker hos Atmosphere Research Group i San Francisco.

Han er klar på en ting: - Nå trenger selskapet en helt ny ledelse, og den må vise at den kan ta raske grep.

Malaysia Airlines har daglig rundt 37.000 passasjerer på 250 daglige avganger, og opererer 80 ulike destinasjoner. Selskapet flyr ikke til Skandinavia, men blir ofte brukt av nordmenn som reiser via de store flyplassene på kontinentet.

Allianse

Malaysia Airlines oppnådde i 2013 et av selskapet store høydepunkter da det ble tatt opp som medlem av en av verdens største flyallianser: Oneworld.

Der har de selskap av andre storheter som bl.a. American Airlines, British Airways, Qatar, Qantas og Cathay Pacific som netopp ble kåret til verdens beste flyselskap. Men viktigst av alt: Den ny alliansen har gitt Malaysian Airlines mulighet til o operere i 992 lufthavner i 152 land.

Ingen av de skandinaviske analytikerne Aftenposten snakket med fredag ville kommentere selskapets utsikter fordi de mente de ikke hadde god nok innsikt i dets situasjon.