Smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner har for alvor gjort sitt inntog på barnerommene. TV-apparatet er på vei ut.

— Endringene i medievaner skjer overraskende fort. Smarttelefoner er nå blitt den dominerende plattformen der 7 til 12-åringer konsumerer medieinnhold, sier medieforsker Lene Heiselbeg i Danmarks Radio.

Sammen med kollega Tina Skov Gretlund presenterte hun denne uken funnene i undersøkelsen på et seminar for den norske filmbransjen under Tromsø internasjonale filmfestival. Mens 51 prosent av alle norske barn oppgir at de har tilgang til smarttelefon og 49 prosent har nettbrett, sier bare 26 prosent at de har egen TV. Omtrent like mange har egen datamaskin eller spillkonsoll.

— YouTube er blitt den mest populære mediekanalen fordi barna opplever at de der kan finne hva som helst, når som helst og hvor som helst. Vi ser også at de ikke bare bruker denne kanalen til å se på underholdning og morsomme videoer, slik mange foreldre kanskje tror. YouTube brukes aktivt til å utforske verden. Mange barn tilegner seg nye kunnskaper gjennom detaljerte og kreative opplæringsvideoer andre har lagt ut, sier Lene Heiselberg.

29 prosent av 7 til 12-åringene i de tre landene opplyser at de ser på Disneys TV-kanaler hver dag, mens 13 prosent er innom Netflix.

Minecraft og YouTube

Minecraft er i særklasse det mest populære dataprogrammet i aldersgruppen, mens de andre spillene bare blir klassifisert som nisjeaktører, viser undersøkelsen.

- YouTube og dataspillet Minecraft er vel det jeg holder mest på med på rommet. Det er sjelden jeg ser på NRK eller andre TV-kanaler. Helst ser vi serier eller filmer på Netflix, sier 12-åringen Anton Trøite Hoen fra Tromsdalen.

Sammen med lillebror Viktor (9) og lillesøster Alma (5) bekrefter han på mange måter funnene fra forskernes undersøkelse.

Alle tre har tilgang til hvert sitt nettbrett, som er i flittig bruk. Ingen av dem har TV på rommet.

— Skal vi se på noe fra TV, ser vi det oftest via nettbrettet eller PC-en. Men programmer som Idol og MGP Junior ser vi helst i stuen sammen med resten av familien, sier Viktor.

Kjønnsdelt interesse

Mens jenter og gutter i alderen 3 til 6 år stort sett kan betegnes som oppdagere - med temmelig lik innfallsvinkel til digitale plattformer - ser medieforskerne en klar kjønnsdeling i mediebruken i aldersgruppen 7 til 12 år.

— For guttene handler svært mye om å beherske nye levels i dataspill. De søker opp og deler videoer i den såkalte Let’s play-sjangeren, der andre sitter og spiller spill og forklarer hvordan ulike oppgaver skal utføres. Jentene er mer opptatt av sosiale medier. Mange av dem sier at det første de gjør når de står opp om morgenen, er å sjekke Instagram og Snapchat, sier Heiselberg.

Nye mediestjerner

Let’s play-fenomenet har på kort tid skapt to nye, norske mediekjendiser, omtrent rett fra gutterommet: 24-åringene Preben Fjell og Dennis Vareide, populært kalt Prebz og Dennis, traff et enormt marked blant norske barn da de startet å legge ut spillevideoer på YouTube - på norsk.

- Da vi startet for to år siden hadde vi som mål å få 10.000 abonnenter. Nå har vi over 100.000 og mer enn tre millioner visninger pr. uke, fortalte Preben Fjell under bransjeseminaret. De to ungdommene lever nå av inntektene fra virksomheten.

Ifølge undersøkelsen oppgir de nordiske 7 til 12-åringene at de har ca. tre timer skjermtid hver dag. 50 prosent av denne tiden brukes på mobile enheter som mobiltelefon og nettbrett, mens 39 prosent går med til å se TV.

NRK Super tar opp kampen med Youtube

NRKs barnekanal gjør det langt bedre enn barnekanalene i de andre nordiske landene. NRK Super er like populær som YouTube i Norge

Programredaktør Hildri Gulliksen i NRK Super tar YouTube-konkurransen på alvor, men fastslår at det ikke er aktuelt for statskanalen å ta i bruk denne distribusjonsmuligheten med innhold for barn.

Enkelte NRK-programmer har startet sin egen YouTube-kanal, deriblant NRK P3, NRK Humor og NRK Anno.

— Svært mye av programinnholdet for barn har vi ikke rettigheter til å legge ut andre steder enn på NRKs plattformer. Dessuten har YouTube reklame, og som lisensfinansiert kringkaster kan vi ikke koble programmene våre opp mot reklame som blir rettet mot barn, sier Gulliksen.

- Vi ser også at kontrollen med hva særlig de yngste barna kan bli utsatt for av innhold, er bedre om programmene ligger i NRKs eget univers. På YouTube vet du aldri hva barna kan finne. Mediebruken der krever nok en større oppfølgning fra foreldrenes side, legger hun til.

Gulliksen bekrefter at medievanene er i sterk endring, men hun er likevel ikke bekymret for populariteten til NRK Super.

- For NRKs del er resultatene fra undersøkelsen langt lysere enn gjennomsnittstallene for alle tre landene. NRK Supers tilbud står sterkt, og vi er faktisk jevngode med populariteten til YouTube på vårt marked, fastslår hun. I undersøkelsen scorer begge kanalene 40 prosent i daglig bruk.

Hun viser også til målinger NRK har gjort som viser at 74 prosent av alle barn i alderen to til tolv år daglig er innom NRKs totale programplattformer enten via TV, radio, på nrk.no eller via NRKs mange apptilbud.

Les også:

Les også: