Norwegians Boeing 787-8 Dreamliner fra Orlando skulle tatt av klokken 22.05 lokal tid lørdag (kl. 04.05 søndag norsk tid).

Søndag kveld sier Norwegian til Aftenposten at de ennå ikke kan si når flyet vil komme avgårde.

— Forsinkelsen blir dessverre på over 24 timer, og vi informerer passasjerene når vi vet mer, sa Norwegians talsperson Charlotte Holmbergh Jacobsson i 18.30-tiden norsk tid.

Det er 221 passasjerer som nå venter på å komme seg til Gardermoen.

Kritiserer Norwegian

Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix

Passasjerene er oppgitt og kritiserer Norwegian for mangelfull informasjon og oppfølging.

– Det er ganske frustrerende. Vi har fått nye meldinger etter hvert, og ikke fått noe god oppfølging. En ting er å få beskjeden med en gang, men det er annerledes å sitte så mange timer i en terminal, sier sier Terje Rølvåg til VG.

Mangler reservedeler

Han er på vei hjem fra en arbeidsreise til USA og vet ikke når han lander på Gardermoen og kan reise videre til Trondheim.

Norwegian-flyet mangler reservedeler. De er bestilt fra Boeing-lagre på Gatwick-flyplassen i London.

— Vi har hele tiden forsøkt å øke antall reservedeler på flyplasser vi har langdistanseflyvninger til. Men akkurat denne reservedelen til motoren fantes ikke der, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson til Aftenposten.

Kan ramme Thailand-flyvning

Norwegian-flyet skal etter planen fly videre til Bangkok mandag kl. 14.30. — Det kan bli rotasjoner så vi får inn et nytt fly. Vi skal gi beskjed til passasjerene så fort vi vet om det blir forsinkelser, sier Jacobsson til VG.

Rølvåg ble også rammet av forsinkelser da han skulle fly hjem fra Florida forrige lørdag.

Mange forsinkelser

Også 9. juni var et Dreamliner-fly et døgn forsinket på grunn av tekniske problemer, som igjen førte til hviletidsproblemer.

Les mer: Nye Dreamliner-forsinkelser

Norwegian har hatt en rekke problemer og forsinkelser med Dreamliner-flyene fra Boeing siden selskapet overtok det første flyet for ett år siden.

— Vi hadde en del problemer med flytypen i fjor høst, men vi mener vi har blitt bedre siden da, sier Jacobsson i Norwegian.