— Byggeverftet har kansellert kontraktene på sju boreskip som skulle ha boreutstyr fra National Oilwell Varco. Årsaken er at verftets kunde, Sete Brasil, ikke har betalt et stort beløp som selskapet har vært verftet skyldig siden november 2014, skriver bransje-nettavisen Oilpro.com.

En annen nettavis, Upstreamonline.com, siterer kilder som opplyser omtrent det samme.

Dermed kan det se ut til at problemene i Brasils olje- og gassektor har rykket nærmere NOV, som har kontrakt på å levere totalt 22 komplette boreutstyrspakker til landet. Total kontraktssum ligger antagelig et sted rundt 30 milliarder kroner.

— Dette kan jeg dessverre ikke kommentere, beklager, er alt administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i NOV på Dvergsnes vil ut med om saken i en e-post. Så sent som 26. januar i år sa han imidlertid at «Alt går som planlagt» i Brasil.

Petrobras-bånd

Sete Brasil eies av brasilianske og andre, institusjonelle investorer - også fra andre land. Selskapet har tette bånd til det statskontrollerte oljeselskapet Petrobras, som har gitt Sete i oppdrag å bestille totalt 29 boreskip og halvt nedsenkbare borerigger. Alle skal settes inn i utviklingen av enorme olje- og gassforekomster på dypt vann utenfor Brasil.

Så har Sete fordelt byggeoppdragene på flere verft. Og korrupsjonsskandalen som nå er under opprulling i Brasil, dreier seg blant annet om ureglementerte pengetransaksjoner mellom verft og Sete. Petrobras selv er også trukket inn. I tillegg skal Brasils intensjon om lokalt innhold og oppbygging av egen, nasjonal kompetanse, ikke ha vært spesielt vellykket. Store summer som skulle ha gått til å bygge boreskip og -plattformer, har i stedet forsvunnet ned i interne kostnadssluk hos flere verft.

For Sete Brasil skal situasjonen være så ille at konkurs kan bli utfallet. Selskapet er i akutt pengenød og intense forhandlinger pågår, skriver Oilpro.com.

Upstreamonline.com skriver at én løsning som diskuteres, vil innebære at kun 18 av de 29 enhetene ferdigstilles, og at Brasil-avleggerne av Singapore-verftene KeppelFels og Jurong får en større rolle i arbeidene. De har vist seg som mest leveringsdyktige - selv om KeppelFels også er involvert i korrupsjonsskandalen.

- Som planlagt

22 av de 29 boreskipene og -plattformene skal altså ha NOV-utstyr, mens sju skal ha boreutstyr fra MHWirth.

- Situasjonen vår har ikke forandret seg. Vi fortsetter som planlagt leveransene til Jurong, skriver administrerende direktør Roy A. Dyrseth i en e-post til Fædrelandsvennen. I januar fortalte han at det første boreskipet snart skulle leveres, at nummer to og tre var godt i gang, og at MHWirth ikke har kontrakt med Sete, men med Jurong.

Oilpro.com skriver at byggearbeidene har begynt på fire av de sju boreskipene som skal være rammet av kanselleringen. Det første, Copacobana er omtrent halvferdig.