Brødrene Bård og Vegard Ylvisåker skal i dag være gjester under innspillingen av «The Ellen DeGeneres Show» i Los Angeles.

Ifølge produsentene synger den amerikanske komikeren «The Fox» i gangene, og hun har brukt låta til publikumsoppvarming på settet.

— Dette er veldig kjekt. Vi er glade for at vi klarte å lage plass i timeplanen til å takke ja, for det er en ære å være med på et så velrenommert talkshow, sier Vegard Ylvisåker, i en pressemelding natt til torsdag.

— Vi gleder oss veldig. Som jeg også tvitret i går morges er revekostymet med i bagasjen, så det er jo litt snåle omstendigheter. Forhåpentligvis får vi med oss litt stoff hjem til vårt eget show, sier Bård Ylvisåker til BT.no.

55 år gamle Ellen DeGeneres er en av USAs mest kjente TV-personligheter, og hun har hatt sitt eget talkshow siden 2003. Programmet har ca. fire millioner seere.

Skal ikke ta av

Bergens Tidende intervjuet Ylvis-brødrene på tirsdag. Da var de opptatt av å ikke ta av.

— Vi må ikke bli helt ko-ko. Vi kan ikke planlegge en verdensturné bare for å oppdage at vi er glemt neste uke. Da er det kanskje en dansk video som alle snakker om, sier Bård Ylvisåker.- Det har gått veldig fort. Snart skal vi sette oss ned og tenke litt, skyter broren Vegard inn.

Tirsdag spilte brødrene inn nye episoder av «I kveld med Ylvis» på Riksscenen i Trondheimsveien i Oslo.

Tilsynelatende er alt det samme. Brødrene går med de samme svarte dressene som forrige sesong. Publikum består fortsatt i stor grad av tenåringsjenter. Gjestene (talkshowvert Einar Tørnquist og zoolog Petter Bøckman) er ikke blitt noe mer celebre siden sist. Men på to uker har likevel mye endret seg.

36 millioner visninger

Fra å være en populær revyduo i Norge, dukker brødrene nå opp på amerikansk TV og på Billboard-listen. I går dro de til Los Angeles for å diskutere mulighetene internasjonalt med sitt amerikanske management.

Grunnen er selvfølgelig den elleville suksessen til musikkvideoen «The Fox». Den har nå blitt sett over 36 millioner ganger på videodelingsnettstedet YouTube.

Selv synes de ikke de merker så mye til den store suksessen.

— Videoen er blitt sett 35 millioner ganger, men maks fem millioner av det er i Norge. Derfor merker vi ikke så mye til det som vi kunne ha gjort. Samtidig kjenner vi selvfølgelig at det blir veldig mange henvendelser nå, sier Bård.

De siste ukene har duoen blitt overlesset av forespørsler fra plateselskaper, medier og konsertarrangører.

— Det finnes masse muligheter, men det kommer an på hva vi vil selv. Det er vanskelig å forberede seg på en eksplosjon, sier Jørgen Thue i Stageway. Han er Ylvis’ manager og daglig leder i brødrenes produksjonsselskap Concorde TV.

Riktige avtaler

Thue er mest opptatt av at de inngår de riktige avtalene og ikke forhaster seg.

— Vi må tenke nøye gjennom hva vi vil oppnå og hvordan. For eksempel: Ønsker vi at de skal bli kjent som komikere I USA, eller skal de bare være de guttene som hadde den revesangen? Vi må være lynkjappe, men likevel ikke forhaste oss.

Brødrene har allerede hendene fulle med tredje sesong av «I kveld med Ylvis», der de produserer to timer med TV hver uke. Etter at «The Fox» slo gjennom, må de nå forsøke å promotere videoen og inngå kontrakter internasjonalt. Det betyr lite søvn, mye arbeid og enda mindre tid sammen med familien. Det til tross for at begge brødrene har flyttet kone og barn over fjellet fra Bergen til Oslo.

— Det er trist er at vi er så lite hjemme. Vi vet ikke om barna våre har hørt «The Fox» i det hele tatt, faktisk, selv om den er mer populær blant kidsa enn mye av det vi gjør, sier Bård.

— Det blir litt mye med alt dette, men vi gjør det vi elsker nå, og ønsker å fortsette med talkshowet, sier Vegard.

Var skeptisk

Ylvis-brødrene fikk ideen om å lage en sang om hva reven sier allerede i fjor, men forkastet den fordi de syntes den var for teit.

Et halvt år senere ble den fisket opp av skuffen av Bård Ylvisåker og tekstforfatter Christian Løchstøer da Ylvis skulle lage en låt sammen med produksjonsteamet Stargate. Men storebror Vegard var i begynnelsen veldig skeptisk.

Hvis vi hadde tenkt at en dum

sang om en rev kunne få 30

millioner hits på YouTube, ville

vi vært helt skadet i hodet.

— Jeg husker Bård og Christian sa vi kunne lage noe på den reven, og jeg tenkte: Nei, det skal vi ikke. Men så innså jeg at reveideen ikke var så dum likevel, sier Vegard.

Brødrene vet ikke hvem som opprinnelig fikk ideen til «The Fox». Som med de fleste andre ideer ble den unnfanget ved at brødrene satt sammen og snakket på kontoret.

— Det er vanskelig å gi kreditt til en spesifikk person. Vi sitter og snakker sammen om ting som har skjedd og så spinner vi videre på det. Og så begynner ting å skje, sier Vegard.

— Av og til kommer Vegard med en dårlig idé. Det kan føre til at jeg får en god idé. Men da har jo han like mye eierskap til ideen, sier Bård spøkefullt.

- En dum sang om en rev

Brødrene er helt tydelige på at de ikke var forberedt på suksessen til «The Fox».

— Hvis vi hadde tenkt at en dum sang om en rev kunne få 30 millioner hits på YouTube, ville vi vært helt skadet i hodet, sier Bård.

Han sier at Stargate var mest overrasket. De produserte «The Fox» og har også laget store hitter for amerikanske artister som Rihanna og Beyoncé.

- Hvordan skal dere toppe «The Fox»?

— Vi skal ikke toppe noe som helst. Vi skal fortsette å gjøre det vi har gjort til nå, og lage musikkvideoer, sier Bård.

Tirsdag må Ylvis-brødrene være tilbake i Norge for å spille inn sitt eget talkshow I kveld med YLVIS på TVNorge.