KRISTIANSAND: — For en flott bukett, sier Olaug Kåsa, daglig leder for Schmidt Kristiansand.

Hun har nettopp fått en stor bukett med blomster av Janne Nordahl, salgs- og markedssjef hos Sørlandskjøkken, - nærmeste nabo og konkurrent til den splitter nye kjøkken- og interiørbutikken på Sørlandstunet i Sørlandsparken.

Drives av ektepar

Kåsa, som opprinnelig er fra Telemark, og kristiansunderen Bjørn Sæther, som er eier av virksomheten, åpnet fredag den nye butikken sin Schmidt Kristiansand.

Ekteparet har tidligere blant annet jobbet som distriktsledere i Posten. Han i Haugesunds-området. Hun på Sørlandet. Det var i den forbindelse at de to møtte hverandre, og i 2004 giftet de seg. Paret bor nå i Grimstad.

To konkurrenter gir hverandre en god klem i forbindelse med åpningen av Schmidt Kristiansand. Fra venstre: Janne Nordahl fra Sørlandskjøkken og Olaug Kåsa og Bjørn Sæther ved Schmidt. Foto: Tormod Flem Vegge
Sørlandskjøkken og Schmidt Kristiansand ligger vegg i vegg på Sørlandstunet i Sørlandsparken. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi har vel jobbet med salg og service i 30 år hver. I Posten har vi jobbet fra å drive med forvaltning til å drive med forretning, forteller Sæther.

Headhuntet

Schmidt er Europas største kjøkkenkjede med 700 butikker. Butikken i Sørlandsparken, som er på 350 kvadratmeter, er den sjuende i Norge.

— Schmidt var på jakt etter noen som kunne drive en butikk i Kristiansand og ringte meg. Tanken var først at jeg skulle drive butikken alene. Men så fant vi ut at dette var noe vi måtte gjøre sammen som ektepar. Vi har lenge hatt lyst til å drive noe sammen, forklarer Sæther.

— Vi har et eget aksjeselskap som heter Tosammen Interiør, som finansierer butikken. Det er jo et litt koselig navn, supplerer Kåsa.

Schmidt er en interiørbutikk som hovedsakelig selger skreddersydde kjøkken, men også bord, stoler og tv-møbler.

Positiv til ny butikk

Butikken er altså etablert vegg i vegg med Sørlandskjøkken.

— Det blir spennende å se hvordan vi blir mottatt av kundene. Vi har troen på at det er behov for oss, kommenterer Kåsa.

Bjørn Sæther og Olaug Kåsa er henholdsvis eier og daglig leder av virksomheten. Ekteparet har i lang tid sett fram til å drive en virksomhet sammen. Foto: Tormod Flem Vegge
Bjørn Sæther demonstrerer hvordan kjøkkenskap med innebygde motorer fungerer. Foto: Tormod Flem Vegge

Janne Nordahl hos Sørlandskjøkken sier at hun er positiv til den nye butikken.

— Dette vil gi oss økt konkurransekraft. Flere aktører gir mer styrke enn bare én, mener hun.

- Er dere venner eller fiender?

Janne Nordahl, salgs- og markedssjef hos Sørlandskjøkken. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi er i høyeste grad konkurrenter. Det positive er at vi i Sørlandskjøkken nå må skjerpe oss i alle ledd for å vise hva vi er gode til.

- Vil dere ikke stjele kunder fra hverandre da?

— Det vil vi nok. Men jeg tror at vi vil utfylle hverandre mer enn vi vil konkurrere, poengterer Nordahl.

- Hard konkurranse

Det er allerede en rekke virksomheter som selger kjøkken i Sørlandsparken og i området rundt, som blant andre Strai Kjøkken, Kvik, Sigdal Kjøkken og Norema. I tillegg selger også Ikea, Elkjøp, Expert og Lefdal kjøkken.

Tom Østvold eier Kvik i Sørlandsparken. Han sier at konkurransen er hard.

— Den er hard, men sunn. Det mangler ikke på konkurrenter. Men én aktør fra eller til tror jeg ikke vil bety så mye, påpeker han.

- Er det kjøkkenkrig i denne parken?

Tom Østvold er eier av Kvik i Sørlandsparken. Foto: Tormod Flem Vegge

— Kall det hva du vil. Det viktigste er at man fokuserer på det man selv driver med og gjør ting best mulig. Da overlever du. Om det gir en positiv effekt for bedriftene at det er så mange konkurrenter her, det er jeg usikker på. Men for kundene er det jo positivt, sier Østvold.

- Kan gi positiv effekt, men vil gå ut over noen

Nyetableringer kan ha både positive og negative konsekvenser for konkurrentene.

— Konkurrentene må regne med mindre handel på grunn av etableringen av Schmidt. Det kan imidlertid gi en effekt at mange bedrifter som driver med kjøkkeninteriør er samlet på ett sted. Det kan trekke ekstra kunder fra regionen til stedet, og gjøre at Sørlandsparken tar en større markedsandel når det gjelder kjøkkeninnredning, sier Theis Theisen, professor i økonomi ved Universitetet i Agder og ekspert på eiendomsøkonomi og byutvikling.

— Hva tenker du om konkurrentene som ligger vegg i vegg?

Theis Theisen, professor i økonomi ved Universitetet i Agder og ekspert på eiendomsøkonomi og byutvikling. Foto: Tormod Flem Vegge

— De vil nok følge hverandre med argusøyne og gi tilbud som kan matche den andre konkurrenten. Konkurransen kan nok bli intens i starten, og kan nok få betydning for prisen kundene får.

- Er det en risiko å etablere seg på et sted med mange konkurrenter?

— Ja, det er klart. Hvis butikken selger en merkevare som ikke er kjent blant folk, tar det tid å gjøre merkevaren kjent.