— Utrolig gøy. Dette er alles pris, sier markedsdirektør Rebecka Karlström fra Netthandelen Holding, selskapet eier Blivakker.no.

- Da jeg leste siste oppdatering i går kveld, om at Norsk Oppdrettsservice tok innpå, ble jeg usikker. Jeg trodde ikke jeg skulle stå med hjertebank her i dag, men det gjorde jeg, så det var kjempegøy å gå av med seieren, sier gründer i Netthandelen.no-konsernet Einar Øgrey Brandsdal.

Totalt kom det inn 9289 godkjente SMS-stemmer i finalen.

Av disse gikk hele 7478 stemmer, altså hele 80 prosent, til Blivakker.no, mens Norsk Oppdrettsservice måtte nøye seg med 1811 stemmer.

— Jeg kjenner at dette er en laginnsats av alle på jobb. Folk har ringt til venner og kjente og virkelig stått på for å sanke stemmer, sier Karlström.

Fra 0 til 200 mill. på seks år

Blivakker.no, som holder til i Netthandelens lokaler på Mjåvann industriområde i Songdalen, selger merkevareprodukter innen kosmetikk, hår og personlig velvære via internett.

Det som startet som et venstrehåndsprosjekt under Netthandelen.no, sto i 2014 for 85 prosent av driftsresultatet til Netthandelen-konsernet.

Og med en omsetningsvekst fra 0 til 200 millioner på seks år, der driftsresultatet det siste året var på 32 millioner kroner, kan man trygt kalle Blivakker.no for en suksesshistorie.

Folkets finalist

Blivakker.no var blant 23 kandidater som Fædrelandsvennens lesere kunne stemme fram som Folkets Favoritt etter at sju bedrifter først var plukket ut av årets jury til konkurransens kvartfinaler. Med en tredjedel av stemmene bak seg var det ingen tvil om at Blivakker.no skulle bli den åttende og siste kvartfinalisten i Årets Sørlandsbedrift 2015. Under Næringslivsdagen i Kilden torsdag ble det altså klart at Blivakker.no har gått helt til topps, etter å ha tatt en soleklar finaleseier over pionerene på rognkjeksoppdrett Norsk Oppdrettsservice i Flekkefjord, som i fjor omsatte for over 22 millioner kroner og fikk et overskudd 8,2 millioner.

Brandsdal-idé

Blivakker.no inngår altså i Netthandelen.no-konsernet. Alt som har med slikt som it-systemer, økonomistyring og logistikk å gjøre, håndteres av det velsmurte Netthandelen.no-apparatet.

Vi kunne lett fått større omsetning, men det skal jo være litt igjen på bunnlinjen også.

Det var nevnte Einar Øgrey Brandsdal som fikk forretningsideen da han observerte fruens kosmetikkjøp fra utenlandske nettbutikker. Dermed begynte en satsing som skulle vise seg som svært så lukrativ.

Fra 2010 til 2014 vokste omsetningen 3,7 ganger til 192 millioner kroner, og Blivakker.no sitt fjorårsoverskudd på 31,5 mill kom godt med i et år da resten av konsernet ikke just hadde noen inntjening å skryte av.

— Vi kunne lett fått større omsetning, men det skal jo være litt igjen på bunnlinjen også, har daglig leder Silvia Elin Melin tiidligere fortalt.

Fattet tross tap

Andreas Lindhom, gründer og daglig leder av Norsk Oppdrettservice, sa følgende etter finaletapet:

— Vi visste det ville bli hard kamp mot Blivakker.no, sier Lindhom, som er fattet, tross at de ikke gikk helt til topps. Vi hadde ikke forventet å komme til finalen i det hele tatt, så vi er godt fornøyd med andreplass.

- Men dere har virkelig gitt alt?

— Jentene har gitt jernet, så nå fortjener de å ta seg en tur, sier rognkjekssjefen og sikter til de fire tur/retur-billettene med Widerøes direkteruter de fikk i trøstepremie, svarer Lindhom.

Juryens vurdering av Blivakker.no

Jostein Håland Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Blivakker.no er et godt eksempel på en vekstbedrift. Omsetningen har skutt i været og er nå i ferd med å runde 200 millioner. Det betyr at selskapet har åttedoblet omsetningen de siste 5 årene. Selskapet har klart å få både lønnsomhet og likviditet til å henge godt med på utviklingen, noe som i veldig mange tilfeller er en utfordring.

Kamilla Sharma. Foto: Kjartan Bjelland

Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om forretningsideen:Blivakker.no har en spennende og tidsriktig måte å drive butikk på. All interaksjon med kunder skjer via digitale kanaler, med tydelig og aktiv tilstedeværelse på sosiale medier.

En levende, brukervennlig nettbutikk på web og smartenheter gjør handelen knirkefri, mens fokus på trygg handel, rask og riktig leveranse har gitt dem et konkurransefortrinn.