RELATIVT LITEN: Skrubberen fra Green Tech Marine som er installert ombord i Liberty og the Seas er 14 meter høy og har en diameter på 2,4 meter. Foto: Green Tech Marine
INGENIØRJAKT: Peter Strandbergs Green Tech Marine AS oppbemanner nå ved selskapets kontorer i Lyngdal, Oslo og Gøteborg. Foto: Torbj rn Witz e
INGENIØRJAKT: Peter Strandbergs Green Tech Marine AS oppbemanner nå ved selskapets kontorer i Lyngdal, Oslo og Gøteborg. Foto: Torbj rn Witz e

LYNGDAL: — Vi har skrevet intensjonsavtale med Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL) om levering av skrubbere til samtlige av rederiets 43 båter. Per i dag er det ikke inngått noen bindende kontrakter, men vi har mottatt forespørsler for flere milliarder kroner, sier direktør Peter Strandberg i det lyngdalsbaserte selskapet Green Tech Marine AS.

Nye internasjonale utslippskrav vil om få år sette en effektiv stopper for bruk av den relativt rimelige men svært svovelholdige drivstoffoljen som skipsflåten i dag bruker. Raffinert olje som tilfredsstiller nye utslippskrav vil gi 50 prosent høyere drivstoffkostnader, noe som vil gi enorme merkostnader. Dermed er det over natten skapt et formidabelt marked for såkalte skrubbere som renser de svovelholdige utslippene.

Kapitaljakt

For å vokse og kunne betjene et tilsynelatende meget stort marked, vil Green Tech Marine hente inn ny kapital. Peter Strandberg anslår selskapets kapitalbehov til å være 150 millioner kroner. Selv håper gründeren å kunne beholde kontrollen i selskapet, som han i dag har 92 prosent av aksjene i.

INGENIØRJAKT: Peter Strandbergs Green Tech Marine AS oppbemanner nå ved selskapets kontorer i Lyngdal, Oslo og Gøteborg. Foto: Torbj rn Witz e

Det er flere år siden Peter Strandberg utviklet teknologien, men da var det liten interesse for å installere kostbart renseutstyr i skipsflåten. Nå har rederne ifølge Strandberg ikke råd til å la være. Skrubberen han har utviklet er vesentlig mindre enn konkurrentenes, slik at installasjonen ikke går på bekostning av båtenes laste— eller passasjerkapasitet. Denne skrubberen kan også installeres på en motor av gangen mens fartøyet er i drift. Dermed taper ikke rederiet inntekter ved langvarige verftsopphold.Skrubberen som er installert og nå ferdigtestet ombord i Liberty of the Seas har en diameter på 2,4 meter og er 14 meter høy. Ifølge leverandøren vil investeringen med dagens oljepriser være inntjent etter halvannet år.

Lokal partner

Green Tech Marine har ikke planer om å etablere egen produksjon, men vil sette bort byggingen og installasjon av skrubberne til andre.

RELATIVT LITEN: Skrubberen fra Green Tech Marine som er installert ombord i Liberty og the Seas er 14 meter høy og har en diameter på 2,4 meter. Foto: Green Tech Marine

Det er Einar Øgrey Farsund AS, som for øvrig har en eierandel på fire prosent i Green Tech Marine, som har bygd testanlegget og prototypen som nå er installert i Liberty of the Seas.Direktør Arne Marthinsen sier resultatene som er gjort både i testanlegget på land i Farsund og ombord i cruiseskipet er svært lovende, og nesten for gode til å være sanne. Han synes det er veldig gøy at en sørlending som riktig nok opprinnelig er svensk, har utviklet et produkt som per i dag er verdensledende. Farsundsbedriften håper å kunne bli med videre både med produksjon, installasjon og engineering på skrubberne.

Offentlig støtte

Royal Caribbean Cruise Lines og Green Tech Marine har spleiset på å få bygd prototypen av skrubben som nå utprøves i skipet deres. Innovasjon Norge har bidratt med rundt 18 millioner kroner til utviklingsarbeidet. Uten denne offentlige støtten tror Peter Strandberg at oppfinnelsen hans hadde blitt liggende i en skuff.

— Dette kan bli et industrieventyr uten sidestykke, både i norsk og internasjonal sammenheng, sier leder Hans Fredrik Grøvan i det regionale næringsselskapet Lister Nyskaping som har bistått Green Tech Marine med å søke om støtte hos Innovasjon Norge.