— Våre butikksjefer er i kontakt med mange kunder hver eneste dag som er bekymret for at yndlingsosten deres vil bli borte eller for dyr for dem, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Ica Norge.

Etter at det ble kjent at tollen på faste oster skulle opp, har salget av disse ostene økt med 12 prosent i Icas butikker.

— Emmenthaler, som er en av ostene som rammes, er en av dem som har økt salget med 12 prosent, sier Takle-Friis.

Les også Disse ostene blir dyrere.

Redd for favorittosten

Han legger til at Parmesan, som er en av ostene som er unntatt den nye tollen, har hatt en økning på 20 prosent.

Hans butikksjefer bruker blant annet ordet «hamstring» når de refererer til kunder som kjøper ost til jul allerede nå.

— Folk har ikke satt seg godt nok inn i detaljene, derfor er parmesan en av ostene som øker mye, selv om det ikke er grunn til det. Folk tror nok prisene vil øke nå, ikke over tid. Da blir de også redde for å ikke få favoritten sin, sier Takle-Friis.

Kommuniksasjonsdirektøren forstår dagligvarekundene godt, selv er han også bekymret for hvordan Regjeringens tollendringer vil påvirke priser og dermed også utvalg på sikt.— Dette er nok med på å gjøre dagligvarebutikkene gråere. Ica Super er en av butikkjedene som lever av å tilby det lille ekstra. Dette blir vanskeligere i fremtiden, sier Takle-Friis.

Samtidig er det hans butikksjefer som daglig må møte kundene og få kjeft for høye priser og dårligere utvalg.

Meny ikke bekymret

Konkurrenten Meny, som eies av NorgesGruppen, har ikke opplevd bekymrede kunder.

— Menys kunder trenger ikke være bekymret. Historisk har vi kvoter på import av faste oster og kundene vil i det korte bilde ikke merket hverken redusert tilgang eller utvalg, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.