KRISTIANSAND: — Dette er det beste resultatet i fabrikkens 89 år lange historie!, fastslår administrerende direktør Paal Hennig-Olsen.

De siste årene har fabrikken investert i nye produksjonslinjer som først nå gir resultater. I tillegg får fabrikken god hjelp av en lav euro som gjør det billigere å importere varer.

Fabrikken har også kvittet seg med produkter som ikke har solgt spesielt godt. Blant annet Kaptein Sabeltann-isen.

— Den krevde mye, og det ble aldri noe skikkelig ut av det, sier Hennig-Olsen.

Holder posisjonen

Til tross for at utenlandske isprodusenter prøver å komme seg inn på et norsk marked med høy kjøpekraft, har Hennig-Olsen Is klart å holde stand. De har i dag opp under 50 prosent av det norske markedet.

Fremdeles gir klassikere som Sørlands-is (to-literen), Krone-is og Båt-is gode inntekter til bedriften.

Nye produkter som flopper kan derimot bli kostbart for bedriften. Det skal de bli flinkere til å unngå i fremtiden.

— Det er helt vanlig innen næringsmiddelindustrien at noen produkter har kort levetid, men vi prøver hele tiden å redusere risikoen for at det skjer, sier Hennig-Olsen.

Prøvesmaking

Bedriften skal derfor gjøre en grundigere jobb før de lanserer nye iser. Det vil blant annet si markedsundersøkelser og testpanel.

Til syvende og sist er det likevel konsernledelsen som skal bestemme hvilke nye produkter som skal lanseres.

— Hvor mye har ledelsens prøvesmaking å si?

— Vi er jo noen som har vært med en stund og som vet hvordan Hennig-Olsen Is skal smake. Men dette er et samspill mellom marked og teknologi, sier Hennig-Olsen.

Kutter distribusjon

Hennig-Olsen Is klarer å levere rekordoverskudd til tross for en ikke spesielt god sommer i 2011. Faktisk gikk produksjonen av iskrem noe ned.

De siste månedene har bedriften også rasjonalisert enda mer: De kuttet hele distribusjonen og 60 arbeidsplasser forsvant. Asko har i dag all distribusjon

— Vi har jo hatt distribusjonen selv siden tidenes morgen, så følelsesmessig har det ikke vært like lett for alle. Men dette er noe kundene krever. De vil få alle varene levert på ett fat. I land som Sverige og Danmark er det helt vanlig, sier Hennig-Olsen.

De første arbeidsplassene i distribusjonen forsvant i fjor høst, så det har enda ikke hatt noen stor effekt på økonomien.

— Men på sikt vil det styrke oss og gi bedre økonomi i bedriften, sier Hennig-Olsen.

Blir

I dag er Hennig-Olsen Is eid av Paal Hennig-Olsen og broren Martin Hennig-Olsen. Espen Hennig-Olsen som eier Flynonstop solgte seg ut i 2011. I dag jobber det i overkant av 30 forskjellige nasjonaliteter i bedriften.

— Og dere har ikke noen planer om å flytte ut av landet?

— Nei, matproduksjon er lokalt. Men vi ser jo at vi må importere stadig mer. Kjeksen til båt-isen ble før produsert i Drammen, så flyttet den til Tyskland og så til Polen, sier Paal Hennig-Olsen.

Hennig-Olsen Is AS
20122011
Inntekter687,7674,9
Ord. avskrivninger27,828,3
Driftsresultat57,058,8
Resultat før skatt50,241,9
Anleggsmidler112,5126,2
Omløpsmidler219,1134,3
Egenkapital99,181,4
Langsiktig gjeld11,317,1
Kortsiktig gjeld221,2162,0
Regnskapets info.nivå{smile}{smile}
Inntjening{smile}{smile}
Betalingsevne{numb}{sad}
Egenkapitalandel{smile}{smile}
(Alle tall i millioner kroner)