Norwegian er rammet av tekniske problemer på en av sine splitter nye Dreamlinere — igjen.

Flyet fra New York til Oslo skulle ha landet på Gardermoen klokken 10.50 mandag formiddag.

Det kommer ikke til å skje. For maskinen kom i luften føst i formiddag norsk tid. De 253 passasjerene har ventet på en avgang fra John F. Kennedy-flyplassen som viste seg å bli over sju timer forsinket.

Det betyr at Norwegian-flyet ikke lander i Oslo før ved 18-tiden i kveld.

- Elendig informasjon

- Vi er oppgitte over Norwegian. Selskapets kundebehandling står til stryk, sier passasjer Lise Løwe til Aftenposten.

Hun forteller at folk har ligget strødd rundt om i terminalen, og til stadighet blitt vekket av rengjøringspersonale og alarmer som er blitt utløst på lufthavnen.

— Informasjonen er elendig. Vi fikk en sms flere timer før avgang om at det ville bli forsinket. Siden har det vært taust, og de som jobber for selskapet her på flyplassen har heller ikke kunnet bidratt med informasjon om hva som skjer. Med de mange forsinkelsene selskapet har hatt, er det rart at det ikke har klart å forbedre informasjonsrutinene sine. Alle forstår at det kan oppstå teknisk feil, men måten Norwegian håndterer dette på, er jo under enhver kritikk, sier Løwe.Hun kom heller ikke gjennom på telefon til selskapet, et oppgitt nummer for trafikkopplysning viste seg ikke å være aktivt lenger.

Massive problemer

Dagens forsinkelse føyer seg inn i rekken av massive problemer som Norwegians langrutesatsing har vært rammet av siden starten.

Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian sier selskapet beklager forsinkelsene og det at passasjerene opplever at de ikke har fått god nok informasjon.

— Vi har sendt sms til de reisende og gitt vårt handlingsselskap informasjon som de kan gi videre til passasjerene. Vi forsøker virkelig å informere våre passasjerer så godt vi kan, sier Larsson.

Feil terminal

Flyet gikk fire timer forskinket fra Oslo søndag, og ble henvist til en annen terminal enn det selskapet vanligvis bruker da det landet på JFK-flyplassen. Det tok tid å få flyttet fly til den terminalen der passasjerene satt og ventet.

Etter hvert oppdaget mannskapet også en teknisk feil med en av nødskliene, og det tok tid å få reparert den.

— Vi har hatt en del vanskeligheter med begge Dreamlinerne våre den siste tiden, innrømmer Larsson.