Styret i flyselskapet samlet seg i hovedkontoret på Fornebu mandag klokken 11 i forbindelse med den tilspissede konfliktene med pilotene.

— De streiker for å trygge arbeidsplassene sine. Men i realiteten risikerer de jo alle arbeidsplassene i konsernet. Vi er i en veldig vanskelig situasjon, sier styreleder Bjørn H. Kise på vei inn til møtet.

- Må tenke på alle ansatte

Han ønsket ikke å gå i detalj om hva styret skulle diskutere på det hasteinnkalte møtet. Han ville heller ikke å svare på om styret vil vurdere å legge ned datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), der flygerne er ansatt.

— Men vi må jo vurdere de tiltakene som eventuelt er adekvate. Vi skal først og fremst sørge for at det vi har bygget opp, ikke blir revet ned, sier han.

— Vi må se på hva som er situasjonen i dag, og hvordan vi skal greie å komme ut av dette. Vi må også tenke på alle de ansatte. Det er jo bare noen få i ett av datterselskapene som streiker, sier Kise.

Fullmakt

Pilotenes fagforening, Norwegian Pilot Union (NPU), forbereder seg nå på hvordan de skal møte en mulig situasjon der NAN blir lagt ned. Allerede søndag oppfordret de medlemmene til å ikke skrive under på individuelle avtaler med Norwegian. Deretter ba NPU-styret om å få fullmakt til å forhandle på vegne av medlemmene.

Nestleder Alf Hansen sendte henstillingen om forhandlingsfullmakt til alle medlemmene sent søndag.

— Etter knapt to timer hadde vi 400 fullmakter, og da jeg sto opp mandag morgen hadde 636 medlemmer gitt oss alle nødvendige fullmakter uansett hva selskapet finner på, sier Hansen til NTB.

NPU-leder Halvor Vatnar sier en løsning på konflikten i selskapet er avhengig av at medlemmene står samlet.

Når vi igjen har fått bekreftet full tilslutning fra våre medlemmer vil ethvert forsøk fra selskapet på å splitte pilotene bli blankt avvist, sier Vatnar.

— Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Spekulasjoner om konkurs

Styreleder Kise ønsket ikke å svare på spørsmål fra NTB om konflikten har vært ønsket av ledelsen i Norwegian for å gi et påskudd til å legge ned NAN, der flygerne er ansatt, slik mediene har brakt spekulasjoner om.

En sentralt plassert kilde opplyste til Finansavisen mandag at Norwegian-sjef Bjørn Kjos ønsket en konflikt slik at NAN kunne slås konkurs. Kjos skal ha ønsket pilotene over i bemanningsselskapet OSM Aviation.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen ønsker ikke å svare på om outsourcing er et mål for Norwegian.

— Det som er et mål for Norwegian, er å være konkurransedyktig for framtida. Og i lys av hvordan konkurransesituasjonen er i luftfarten, må man kutte kostnader, sier han til NTB.