Ingeniører fra Nymo har overtatt store deler av Ugland-rederiets kontorer. Her jobber de med boreanlegg til Johan Sverdrup-feltet. Foto: Kjartan Bjelland
Produksjonsarbeiderne i Nymo har travle dager. Foto: Kjartan Bjelland
Nymo ønsker å effektivisere produksjonen gjennom automatisering og digitalisering. Målet er å halvere kostnadene. Foto: Kjartan Bjelland
Øyvind Riber Boye i produksjonen ved en av Grimstads hjørnestensbedrifter. Foto: Kjartan Bjelland
Jostein Håland, KPMG. Foto: Kjartan Bjelland
Anna Gunningberg, Trainee Sør. Foto: Kjartan Bjelland

GRIMSTAD: — Vi har alle ansatte i arbeid, og har ansatt rundt 30 personer i år, sier Øyvind Riber Boye, direktør for AS Nymo i Grimstad.

Offshorebedriften i JJ Ugland-konsernet er offensive nå. De har et moment få andre i bransjen på Sørlandet kan vise til for tiden.

Da oljeprisen falt ultradypt, og de andre begynte en storstilt oppsigelsesrunde, fikk Nymo sin største kontrakt noensinne i februar 2015. Boreanlegg til Johan Sverdrup-feltet holder liv i både produksjonsarbeidere og ingeniører i et år til. I tillegg fikk de en storkontrakt med undervannshus til Ghana. Kontraktsverdiene var på 800 millioner kroner til sammen.

Andre oppdrag gjør at Nymo er sikret noe aktivitet til ut i 2019.

Hele løpet

Rundt lokalene står det iøynefallende høye kraner og store offshoremoduler. Inne i produksjonshallene slår gnistene fra sveiseapparat og rørproduksjon. Men Boye understreker at de er langt mer enn en produksjonsbedrift.

Ingeniører fra Nymo har overtatt store deler av Ugland-rederiets kontorer. Her jobber de med boreanlegg til Johan Sverdrup-feltet. Foto: Kjartan Bjelland

— Vårt store fortrinn er at vi er en totalleverandør. Vi har gått fra å være en ren produksjonsbedrift til å ha hele løpet fra design og engineering, innkjøp, fabrikasjon og transport. Vi hadde ikke overlevd som ren produksjonsbedrift, sier Boye.

De siste ti år har de også hatt flere rene designoppdrag for bygging andre steder.

Halvparten av arbeidsstokken er produksjonsarbeidere; den andre halvdelen i hovedsak ingeniører.

Nå leier de en halv etasje hos Uglands Rederi og har fylt det opp med kloke hoder som jobber med det svært prestisjefylte Sverdrup-prosjektet.

Produksjonsarbeiderne i Nymo har travle dager. Foto: Kjartan Bjelland

For tiden har Nymo 65 innleide operatører og 30 innleide ingeniører, i tillegg til 250 egne ansatte.— Det var ikke noe problem å få tak i kvalifiserte mennesker, sier Marie Borgen som arbeider med kompetanseheving i bedriften. En rekke av dem som sitter i Sverdrup-rommet kommer fra drillingmiljøet i Kristiansand.

Halvere kostnader

Nå vil Nymo bruke en god del penger på å fornye seg. Målet er å halvere produksjonskostnadene gjennom innovasjon.

Øyvind Riber Boye i produksjonen ved en av Grimstads hjørnestensbedrifter. Foto: Kjartan Bjelland

— Det hjelper ikke for oss å redusere kostnadene med 20 prosent. Vi må lengre ned, sier Boye. Gjennom store prosjekter med robotisering, automatisering og nye måter å jobbe på er målet å få ned kostnadene med 50 prosent i produksjonen. Da kan de konkurrere med lavkostland og flytte industriarbeid hjem til Norge.- Det er ambisiøst, men ikke urealistisk. Det kan gi nye muligheter i nye markeder. Får vi det til så ønsker vi ikke å redusere staben. Vi vil få ut gevinsten gjennom økt oppdragsmengde, sier Boye.

Sammen med prosjektleder for engineering, Andreas Gjermundsen og Marie Borgen forteller han om samarbeid med UiA og Mechatronics Innovation Lab (MIL).

— Vi kan ikke gå ut på markedet og kjøpe roboter til vår produksjon av unike enheter. Vi må utvikle robotene selv, sier Gjermundsen.

Tidlig ute

Nymo ønsker å effektivisere produksjonen gjennom automatisering og digitalisering. Målet er å halvere kostnadene. Foto: Kjartan Bjelland

Nymo var i starten et lite mekanisk verksted som ble etablert på nettopp Nymo i Fjære for 70 år siden. Der har de fortsatt en liten avdeling, i tillegg til i Vikkilen og i Eydehavn.For 60 år siden ble bedriften kjøpt av Ugland og etter hvert flyttet til Vikkilen. Lenge var hovedvirksomheten skipsreparasjon, blant annet til rederfamiliens egen flåte. Men da oljeeventyret kom til Norge var Nymo med fra start, og var første norske verft som gjorde reparasjonsjobb på en oljerigg i 1966. Siden 90-tallet har Nymo stort sett vært en ren offshorebedrift.

Samarbeider med mostanderen

På spørsmål om hvem Nymo ville valgt til Årets Sørlandsbedrift, foruten dem selv, er svaret Red Rock Marine.

— Jeg har sansen for det de gjør, sier Boye. De to bedriftene er kvartfinalemotstandere i konkurransen, men ellers Node-kolleger og samarbeidspartnere blant annet i et robotiseringsprosjekt.

Har du lest reportasjen fra kvartfinalekonkurrenten Red Rock Marine?

Juryens vurdering

Jostein Håland, KPMG. Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Nymo hadde utvilsomt et utfordrende fjorår og ble sterkt påvirket av utviklingen i offshorenæringen generelt. Både ledelse og ansatte må likevel få skryt for hvordan de har taklet situasjonen. På tross av betydelig fall i aktiviteten for året totalt sett er driftsresultatet positivt, om enn helt marginalt. Man har også sikret nye kontrakter slik at ordrereserven i slutten av 2015 var bra.

Anna Gunningberg, Trainee Sør. Foto: Kjartan Bjelland

Anna Gunningberg, Trainee Sør, om forretningsidé:Nymos evne til å tilby nøkkelferdige løsninger med høy standard har gitt dem en sterk posisjon i et svært krevende globalt marked som gjør at de vinner kontrakt der andre taper. I nært samarbeid med leverandører har de utviklet en prosjektgjennomføringsmodell som har hovedfokus på hele verdikjeden og involvering som igjen har ført til pålitelige kundeleveranser, kvalitet, presis levering, god prosjektledelse og HMS.