— Så fort noe skal gjøres med batteriet, må området rundt sperres av, fareskilt settes opp og omfattende verneutstyr tas i bruk. For når servicepluggen er demontert, er det åpen vei ned til 400 volt, sier daglig leder Dagfinn A. Berg og teknisk leder Jan Halvard Bakken hos Sørlandets Bilsenter AS - forhandler av Nissan Leaf, storselger i elbilmarkedet.

Fædrelandsvennen har tatt turen ut til Sørlandsparken. Vi lurer på om de samme mekanikerne som skrur på biler med tradisjonell forbrenningsmotor, også kan ta seg av elbiler?

— Ja, men de trenger opplæring. Vi har hatt fire mann på Leaf-kurs og to på batterikurs i Frankrike, opplyser Berg.

Batteriverksted

Så tas vi med ut i verkstedet, hvor Marcus Prieler akkurat gått løs på en Leaf som skal ha service. Den innledende datautskriften opplyser blant annet om tilstanden til hver av de 48 cellene i batteripakken, pluss atskillig om hvordan bileieren kjører og lader. Men i utgangspunktet skal det ikke være nødvendig å gjøre noe med batteripakken før det er gått mange år. Så sikkerhetsforanstaltningene er mer moderate denne gangen.

— Før eller siden blir det nødvendig for oss å bygge et eget batteriverksted. Der skal det alltid være to mann til å behandle batteriene, de skal alltid låses inn når de ikke jobbes med, og den ene av de to skal alltid ha nøkkelen til rommet, refererer Jan Halvard Bakken fra forskriftene.

Berg legger til:

— Vi har kurset brannvesenet i hvordan elbiler skal håndteres på et ulykkessted. Selv om batteripakken ligger godt beskyttet, må redningspersonellet vite hvor de kan klippe eller ikke klippe på bilen. Og så raskt som mulig skal området sperres av og fareskilt settes opp, understreker han.

Merkeverksted eller ikke

Mens Berg og Bakken hos Sørlandets Bilsenter er opptatt av merkeverkstedets fortreffeligheter, er daglig leder Arne Dølemo hos frittstående Sørlandets Bilverksted mer avslappet på akkurat det:

— Vi har to mann på kurs, for å være generelt forberedt på elbiler. Alt går jo på det samme med dem, uavhengig av merke. Og det som har vært galt med dem til nå, er nok tatt på garantien. Men fremover kan det bli noe, og det er jo alltid noen bremser og sånt som skal fikses. Det andre bare går og går, tenker jeg, lyder det fra Dølemo.

Langt på vei får han følge av Jan Inge Åsland ved Tinnheia Bil:

— Vi har ikke smakt mye på elbiler ennå, for de fleste av dem har fortsatt garanti. Men etter hvert som de blir eldre, vil vi få dem her også, og vi følger kundestrømmen. Følgelig er vi i gang med både kursing og sertifisering - for øvrig med mange av de samme leverandørene som merkeverkstedene bruker. Ellers er det å si at mye av mekanikken jo er den samme som før, og personlig har jeg mer tro på hybridbiler enn på rene elbiler.