— Det blir mer vaffel og pølse enn kaviar og champagne, sa kulturbyråd Hallstein Bjercke da Oslo meldte seg på i kampen om OL i 2022. Nå er Oslo offisielt godkjent som en av tre kandidater, men et eventuelt pølse- og vaffelsalg vil ikke bli noen enkel affære.

Alt salg reguleres nemlig av et strengt regelverk fra IOC, samlet i en manual på 113 sider. Den inneholder retningslinjer for matservering og -salg til utøvere, presse og gjester.

Oslo har offentliggjort de tekniske manualene for OL. Du finner de andre manualene her.

Kommer du over noe interessant? Tips Aftenpostens journalist.

En stor del er viet til de viktigste OL-sponsorene – for tiden Coca-Cola, McDonald's og Visa. Avtalen med IOC innebærer at det er disse selskapene som skal være synlige på OL-arenaer og i deltagerlandsbyer. Andre leverandører må holde en lav profil. Dersom et produkt har logoen eller merkevaren til produsenten på emballasjen, kan den ikke vises frem noe sted.

OL-emballasje

Skal du for eksempel kjøpe deg en IOC-godkjent pølse, får du ikke vite hvem som har levert den. Ketchupen til pølsen – eller syltetøyet til vaffelen – kan ikke stå synlig på disken med mindre produsenten har en egen avtale. IOC anbefaler at leverandørene trykker opp spesiell OL-emballasje som ikke viser navnet på produsenten.

I manualen er det et eksempel fra Torino-OL i 2006, der Heinz-logoen på ketchupflaskene måtte sladdes med teip og erstattes med en lapp der det bare sto «Ketchup».

McDonald's har førsterett til å drive restaurant på alle de olympiske arenaene, også i OL-byen. Kjappmat-kjeden har også enerett på å selge hamburgere, pommes frites og alle andre varer i sin portefølje på OL-arenaene. Utsalgsstedene som ikke drives av McDonalds, er pålagt å ha et nøytralt utseende med Oslo2022-logoen. Dette skal godkjennes av IOC og sponsorene ved gjentatte inspeksjoner før lekene.

Coca-Cola-menyer

Coca-Colas logo skal være mer fremtredende enn noen annens og skal være godt synlig i alle kiosker. Der det ikke er mulig å plassere plakater, kreves det dispensasjon fra IOC. Det er også Coca-Cola som skal stå for menyene til alle utsalgssteder under OL, og det er ikke lov å skrive på dem eller lage egne menyer.

Les også:

Informasjon om hva som selges i kioskene skal være skrevet med en «nøytral skrifttype» og ikke inneholde merkevarenavn.

Alle bord og stoler på arenaene i nærheten av kiosker og spisesteder skal leveres av Coca-Cola. McDonald's har dog rett til å levere 25 prosent av stoler og parasoller til egne restauranter. Alle uniformer skal ha en Coca-Cola-logo godt synlig, og selskapet skal konsulteres før det endelige designet blir bestemt.

Kontanter og VISA

Når regningen kommer på bordet, er også den underlagt IOC-regler. Sponsoren Visa har enerett på betaling, så deres kort er det eneste gyldige betalingsmiddelet bortsett fra kontanter.

Kortselskapet kan også pålegge kiosker og andre å lime opp strategisk plasserte klistremerker, som forteller at serveringsstedet er stolt av å kun akseptere Visa.

For øvrig står det at det bør være minst én bar tilgjengelig ved pressesenteret.