— Sørlandet er et svært viktig marked for oss, forteller administrerende direktør i Torp Sandefjord lufthavn, Gisle Skansen.

Fædrelandsvennen omtalte onsdag at bare tre av ti austegder velger Kjevik ved utenlandsreiser, mens tre av fem vestegder benytter Kristiansand lufthavn for samme formål.

Ser sørover

— Vi har hatt en dreining i vårt nedslagsområde. Der vi til nå har sett på området fra Asker til Arendal som vårt nedslagsfelt, vil dette dras ytterligere sydover. Asker er nok tapt, og dermed blir det Drammen og sørover, og da enda lenger sør enn Arendal, som blir vårt markedsområde, sier Skansen.

Les også:

Nye tider

Han viser til at mye har endret seg fra tiden når Ryanair etablerte seg i Sandefjord og busslaster med Oslo-folk kom til Torp for å fly.

Ryanair har ikke lenger samme effekten på Oslo-folk som før. Torp ser derfor sørover på jakt etter flere passasjerer. Foto: Thomas Bjørnflaten / SCANPIX

— Etter Norwegian kom på banen, og seteprisene generelt gikk ned, er vi ikke like unike lenger, innrømmer direktøren.

Dermed må han se seg om etter nye jaktmarker, og blikket rettes sørover.

Les også:

Trenger passasjerer

— Min kollega på Kjevik (lufthavnsjef Thomas Langeland, red.anm.) har helt rett. Det er vanskelig å opprette nye ruter der belegget er lavt eller prisene må settes ned for å trekke passasjerer, sier Skansen, og forteller at Torp har vært heldige med å få en god bredde i sitt tilbud.

— I 2013 hadde vi rett over 1,8 millioner reisende. Men skal vi beholde rutene, må folk bruke flyplassen. Derfor blir Sørlandet viktigere, og vårt største potensial for vekst går sørover, sier Skansen.

Med ting på gang både på vei- og jernbanesiden ser han positivt på markedsområdet fremover.

— Vi har vært veldig forsiktige og ikke gjort noen spesielle fremstøt så langt. Men det vil bli mer fremover, sier han.

Les også:

Hub og hovedflyplass

Ved Oslo lufthavn Gardermoen er man hverken overrasket eller misfornøyd med det store antallet sørlendinger som bruker flyplassen ved utenlandsreiser.

— Vi er den norske hub'en og landets hovedflyplass, og da blir det gjerne sånn, sier pressekontakt Lasse André Vangstein til Fædrelandsvennen.

— At vi har et godt rutetilbud til Kjevik, som gjør det lett å komme seg videre fra Kjevik via Oslo til verden, teller også positivt, mener han.

— Og bedre skal det bli med den nye transferløsningen som gjør at man slipper å ta ut bagasjen når man kommer fra utlandet via Oslo og skal videre til andre destinasjoner innenlands, sier Vangstein.

Den nye løsningen kommer for øvrig i drift i løpet av 2015. Les også:

— Heller Kjevik enn Torp

— Vi er ute etter passasjerer fra hele landet, og ønsker både aust- og vestegder hjertelig velkommen til Gardermoen, sier Vangstein, og legger til at han er strålende fornøyd med at flere velger Gardermoen enn Torp om de dropper Kjevik.

— Men vi ser heller at de reiser fra Kjevik enn fra Torp, sier en humrende Vangstein om flyplassen i Sandefjord som er privateid og ikke en del av Avinor-konsernet.

Les også:

— Skal klare å møte konkurransen

Lufthavnsjefen på Kjevik er ikke mer bekymret for Torp enn han var før.

— Dette er ikke nytt for oss, sier Thomas Langeland om at Torp nå vil satse mer på sørlendingene.

— Både Torp og Rygge har utfordringer i at Ryanair reduserer produksjonen sin vesentlig i vinter. Og Sørlandet kan heller ikke erstatte influensområdet de er i ferd med å tape på Østlandet, forteller Langeland.

— Så du frykter med andre ord ikke konkurransen?

— Med de rammebetingelsene vi opererer under, skal vi klare å møte den, svarer han.

At Oslo også er ute etter utenlandspassasjerer fra Sørlandet, ser Langeland mellom fingrene på.

— Begge flyplassene er i Avinor-familien, så vi beholder jo passasjerene internt, sier lufthavnsjefen.